Langturseilere satser i båtbransjen
Langturseilere satser i båtbransjen
Langturseilere satser i båtbransjen
Langturseilere satser i båtbransjen
Langturseilere satser i båtbransjen
Kartbordet
Godstoler foran TVen i amerikansk stil.
Tayana 48
Langturseilere satser i båtbransjen

Langturseilere satser i båtbransjen

Even Haug og Jostein Ernø i Havbris Yachts satser på gedigne seilbåter fra Taiwan.

Publisert Sist oppdatert

Havbris-Yachts har agenturet på Tayana Crusing Yachts for Skandinavia. Verftet bygger sentercockpitbåter fra 48 til 72 fot. Stil, design og dimensjonering virker amerikansk. Båtene er designet av amerikaneren Robert Perry eller engelske Bill Dixon. Sistnevnte står bak Moodys linjer, men også bak en rekke megayachter.

Første båt i Norge

Even Haug og Jostein Ernø som begge har seilt mye langtur, har fått første båt til Norge. Seilas var om bord på Öppna Varv. De har satset på Tayana 48DS, verftets minste modell, men langt fra noen liten båt.

Amerikansk stil

Det Taiwanske Ta-Yang-verftet som bygger 48-foteren har ikke spart på materialene. Dimensjonene er kraftige. Håndverket virker godt utført, og materialvalget virker som å være bra. Standard innredning er i massiv teak, men kunden kan selv velge andre tresorter om det er ønskelig. Verftet er også åpne for å kundetilpasse båtene.

Mindre modell på tegnebrettet

– Bill Dixon har en meget spennende 44-foter på tegnebrettet for Tayana. Dette er en modell som er spennende for det Skandinaviske markedet, og vi vil være med på utviklingen av modellen for å få den slik vi ønsker den, forteller Jostein Ernø til Seilas.

Mye båt for pengene

Tayana 48DS koster 3,5 millioner kroner. Da får man nærmest et skip med kostbare detaljer. 48-foteren er ikke hypermoderne i linjene, men verftets nyeste modeller er helt på høyden med de beste europeiske verftene. Den nye 44-foteren kan bli en spennende modell hvor man får en moderne båt med topp håndverk til en hyggelig pris.

Du finner mer info om Havbris-Yachts her.