Dufour 34e
Dufour 45
Teknova under treningshelgen i Son.
Bengt Falkenberg

Satser på Norge

–   Det nytter ikke å dra hjem tidlig for å hente barna i barnehagen i seilbransjen i dag, sier Bengt Falkenberg i Albatross segl i Göteborg.

Publisert Sist oppdatert

–    Det er tøffe dager, og i Sverige er markedet dårlig. Jeg er svært glad for satsningen vi har gjort i Norge. Det gjør at vi har fulle hender, selv i et svakt marked, sier Bengt som vi treffer i forbindelse med testseiling på Hankø hvor han har levert seil til to av båtene. Dufour 45 og Dufour 34e.

Ingen ni til fire jobb

– Skal du overleve som seilmaker i dag må du være der når kunden trenger deg. Det nytter ikke å dra hjem tidlig for å hente barn i dagis, sier seilmakeren. Det å sette seg ned og ha tid til å snakke med kunden når han oppsøker meg er det som gir salg. For noen år siden var det en rekke seilmakere i Sverige, nå er det bare noen få igjen. Vi har klart oss uten å dumpe prisene som gir kortvarig gevinst, men gjennom å bygge opp et renommé for gode produkter til en fornuftig pris.

    Albatross er en av de få seilmakerne som har en prisoversikt på sin netttside. Her kan du ved hjelp av en enkel kalkulator beregne hva ditt seil vil koste med forskjellige kvaliteter.

    – Priskalkulatoren gjør at vi får kunder som har en ide om prisbildet. Vi slipper useriøse kunder som forventer seil til gi bort-priser, forteller seilmakeren.

First 45 «Teknova»

Det er «Teknova»-prosjektet som har vært nøkkelen til suksess i Norge. Båten er en First 45 som er oppgradert til racingstandard sammen med Normar som selger Beneteau i Norge. Båten har en besetning fra begge land, og navigatør om bord er Even Larsen, sjefen for Normar. I sommer skal den røde båten være med på det meste av regattaer, både i Sverige og Norge.

–   Det er svært interessant å oppleve hvordan mannskapet fra begge landene jobber sammen, med kulturellle likheter og ulikheter, forteller seilmakeren som også er skipper på båten.

– Svensker er bedre på dekk enn nordmenn, men de norske er bedre sjømenn. De holder ut lengre og seiler bedre strategisk. Det har jeg også sett under Færderseilasen hvor vi har ligget langt fremme inntill mørket faller. Da har noen smarte nordmenn klart å lese skyer og gjort noen strategiske valg som har ført dem forbi oss før morgenen.

Konservative nordmenn

Falkenberg har deltatt i Færderseilasen i alle år, og få har vunnet de prestisjetunge klassene så ofte som ham. Seilmakeren seilte Finnjolle på toppnivå på 80-tallet og har seilt det meste av klasser. På 90-tallet ble han over-all vinner av Færderseilasen i en Express.

    Jeg har vunnet Færderseilasen flere ganger i First 40,7, uten at de norske seilerne i klassen banket på døren på seilmakeriet hos meg. – Dette til tross for en nesten total domins i First 40.7-klassen i Sverige.

Ikke membranseil

Bengt kan levere membranseil av 4D teknologien, men anbefaler typiske skandinaviske regattaseilere til å legge seg på nivået rett under, slik som seilene på de to Dufour båtene.

–    Seilet er sydd i paneler, men de fleste trådene går i retningen med belastingen. I forholdt til membranseil så har disse seilene en del fiber som strengt tatt ikke hadde trengt å være der, men fiberne i panelene er laminert me mylarfilmen under høyt trykk slik at det er mindre lim og mer fiber i duken, noe som gir bedre styrke og lavere vekt, faktisk kan disse seilene være lettere enn membranseil. Fordelen med disse panelseilene er at de varer mye lengere, og det er derfor han mener det er et riktig produkt for typiske regattakunder.

–    Jeg har bevist gjentatte ganger i regattaer at disse seilene holder mål. Under Tjörn Runt for to år siden hadde syv av de ti første båtene i den største LYS-klassen Albatross seil, forteller seilmakeren til Seilas.

Karbon og kevlar

Seilene på «Teknova» og Dufouren koster ca 141 000 norske kroner for storseil og fokk inkludert moms. Duken har en blanding av Karbon og Kevlar, en kvalitet som seilmakeren mener er suveren. Denne kvaliteten har best holdbarhet for racing, mener Bengt. Det er vanskelig å laminere karbon, mens Kevlar har dårlig holdbarhet i solen. Et rent kevlar seil, eller et rent karbon seil ville ikke holdt så lenge.

Pentex for kombinasjonseiling

Dufour 34E hadde også Albatross seil under testseilingen. Båten var utstyrt med seil hvor fiberne var av pentex. Dette er polyseterfiber som tåler sollys og bretting bra, og er et seil med lang holdbarhet.

    - Disse seilene er ikke så stumme som kevlar seg, men bra nok for aktive seilere. Fordelen er at disse seilene vil gradvis bli utblåst, ikke plutselig gå, slik som de stumme seilene. Varigheten vil være fem til syv år, og prisen ligger midt mellom vanlige polyesterseil og Kevlarseil. Settet til Dufour 34E ligger på omlag 61 000 norske kroner, forteller Falkenberg til Seilas.

Bruker nedhall

Nedhall, eller Cunningham som Falkenberg sier er ekstra viktig for trimmen, som overraskende strammer til, selv i den lette vinden på kryss under testen av Dufour 45. Moderne master er så stive i toppen at det er lite du får bøyd masten ved hjelp av akterstaget. Jeg syr seilene slik at du kan få åpnet akterliket ved hjelp av cunninghamen. Det gjør båten enklere å styre og lettere å trimme, forteller seilmakeren, som forteller at cunninghamen er svært viktig for trimmen i på en Finnjolle.