For EDITORIAL USE only, please credit: Dave Kneale/Volvo Ocean RaceEricsson 3 is moved by barge, down the coast of Taiwan from Keelung to Hualien where an 8 metre piece of the bow will be pulled out and replaced before they continue the remaining ...
For EDITORIAL USE only, please credit: Dave Kneale/Volvo Ocean RaceEricsson 3 is craned onto a barge to be taken down the coast of Taiwan from Keelung to Hualien where an 8 metre piece of the bow will be pulled out and replaced before they continue ...
Verbraak tar veivalget for Green Dragon Team

Verbraak tar veivalget for Green Dragon Team

Wouter Verbraak mønstrer på Green Dragon Team på neste etappe i Volvo Ocean Race etter at Delta Lloyd tar veien til Rio som dekkslast på et frakteskip

Publisert Sist oppdatert

Verbraak får dermed sitt tredje engasjement i dette Volvo Ocean Race ettersom han opprinnelig var navigatør på den russiske båten som nå har returnert til Cape Town i jakten på midler for å kunne fullføre jorden rundt seilasen fra Rio, Boston eller Galway. Verbraak ble deretter omgående hyret på nederlandske Delta Lloyd for resten av seilasen, men etter omfattende skrogskader på den 4. etappen til Qingdao er det nå klart at båten ikke vil rekke å blir reparert i tide for å rekke starten i Kina.

Til låns for Green Dragon

Skipper Ian Walker på Green Dragon Team som nettopp gikk i mål i Qingdao på 4. plass har nå sikret seg den erfarne navigatøren på den 5. etappen til Rio som starter 14. februar. Det er deretter planen at Verbraak skal forsette i resten av regattaen som navigatør på Delta Lloyd.

Desimert Volvo Ocean Race

Årets Volvo Ocean Race begynner nå å bli temmelig desimert. Med Russian Team allerede ute av dansen, og Delta Lloyd samt etter hva vi forstår, Telefonica Black på kjølen av lastebåter til Rio, kan det høyst bli fem båter som seiler etappen fra Qingdao til Rio på egen kjøl.

De fire båtene som nå er i Qingdao, Telefonica Blue, Puma, E4 og Green Dragon Team blir etter all sannsylighet klare til start, selv om vi forstår det er mye reparasjonsarbeide også på disse båtene, og da særlig på Puma. E3 skal etter planen seile på egen kjøl fra Taiwan til Qingdao for å få med seg to ekstra poeng for etappen, men vil neppe rekke frem til starten i tide.

Nye ror for Telefonica Blue?

Telefonica Blue virderer nå om de skal ta en tre poengs straff og skifte ror slik søsterbåten Telefonica Black gjorde det før siste etappe. Erfaringene skal etter sigende være positive, og skipper Bouwe Bekking som nå har fått lukten av triumf tygger på saken.

Til havneregattaen i helgen blir det maksimalt fire båter på startlinjen.

Prisen for å legge løpet til Kina i vintermåneden begynner å bli høy.