Arendalsseilere lei av respittseilas, - satser i entype

Etter syv år i LYS og IMS klassene har seilteamet “InSomnia” bestemt seg for å ta noen år med pause fra handikappseilingen i X-35. Det var etter årets VM i klassen IMS på Hankø at planer om ny båtsatsing for alvor kom opp, da alle om bord fikk smaken av å seile tette og mer intense baneseilaser.

Publisert Sist oppdatert

- Mange en båttyper har blitt vurdert og diskutert om bord i ”InSomnia” siden VM i august. Selv om jeg har har vært jolleseiler siden åtte års alderen har det også kanskje vært jeg som har holdt mest igjen og som har villet fortsette seilingen ute på det store hav i en havseiler, sier Arendalsseileren Tom Erik Smedal.

- Det var først etter å ha fått 10 minutter med seiling i Faragen-familiens lille 29`er forrige onsdag at jeg ble helt bestemt på å bli med på en ”down size and up speed! Det er nå vi har muligheten til å realisere noen gøyale år i noe som går skikkelig fort, er overrigget og som har den herlig jolle-feeling på plass. Siden vi alle begynner å bli godt voksne er 29`er uaktuell, det samme med 49`er, fortsetter Smedal

- Det nærmeste man kan komme disse raske jollene er da en Melges 24. Denne har et raskt skrog, senkekjøl, en rask og enkel rigg/seilføring, smarte tekniske detaljer, lav totalvekt, stor cockpit, mulighet for biltransport og alt dette til en relativt lav kostnad. Prisnivået for en god bruktbåt ligger i området 200 - 250.000,-. Driftskostnadene for et gjennomsnittlig Melges team ligger rundt 20.000,- i året inkludert startavgifter og reiser.

- Det er bra for klassen at nivået er høyt og at båten går raskt, men det aller viktigste kriteriet for at vi valgte Melges 24 er at klassen er i god vekst her i Skandinavia! I NM i år deltok det 27 båter og Melges-klubben har varslet at det kommer 5 nye lag til 2008-sesongen. Vi kan nå varsle at det ytterligere kommer 2 nye lag i Melges 24,- begge disse fra Arendal! Teamet har nå fått hjem sin første båt som har byggenr 423 og denne blir å se på fjorden kommende helg, avslutter Tom Erik Smedal.