Norsk storsatsing mot Route du Rhum i 2010

Norsk storsatsing mot Route du Rhum i 2010

Rune Aasberg og Tom Thoresen satser friskt mot Route du Rhum i 2010. De to seilerne fra Gjerdrum har inngått en avtale seg i mellom om satsningen, og bestilte en ny Express 40 fra Sail Venture Ltd i England.

Publisert Sist oppdatert

Båten som kanskje er den ”hotteste” i Class 40, vil bli levert fra det kjente V1D2 verftet i Mondeville i Frankrike i juni 2007.

Route du Rhum er en av verdens tøffeste regattaer for soloseilere som arrangeres hvert 4. år. Regattaen går fra St. Malo i Frankrike til Guadeloupe i Karibien. Vinneren av årets regatta brukte i overkant av 18 døgn på seilasen over Atlanteren.

Det er flere forskjellige klasser i regattaen, og Class 40 er en av dem. The Route du Rhum er en av Frankrikes 5 største idrettsarrangementer. Den største klassen i årets Route du Rhum var nettopp Class 40, med 27 båter på startlinjen. I St. Malo var det rundt èn million tilskuere som overvar starten på The Route du Rhum i 2006.

http://www.routedurhum-labanquepostale.com/en/s01_home/s01p01_home.php

Class 40 er en båtklasse hvor båtene bygges innenfor en ”boks” regel. Båtene er konstruert slik at den kan seiles offshore med kun én til to personer om bord. Båtene er 40 fot lange og er bygget av både hi-tech materialer som karbon og mer tradisjonelle materialer som glassfiber. Det er strenge restriksjoner på hvor man har lov til å bruke for eksempel karbon. Dette for å holde kostnadene innenfor overkommelige rammer. Det er også restriksjoner på type seil og antall seil. Det er lov til å medbringe 8 seil totalt i en regatta hvor det seiles etter Class 40 reglene.

Det arrangeres mange store regattaer i utlandet hvor det er egne startfelt med Class 40 båter. Den største regattaen arrangert hittil med Class 40 båter er Route du Rhum

Sail Venture Ltd er et engelsk selskap som eies og drives av Paul Metcalf, som også er en kjent soloseiler. 24. november 2006 ble båten i prosjektet satt i bestilling! Båten er en Express 40, byggenummer 5.

http://www.express40.com/ExprLinks.htm

Owen Clarke Design har tegnet Express 40 og båter som Open 60 båtene Kingfisher (Ellen McArthur), Hexagon og Ecover (Mike Golding). Alle disse båtene har gjort det meget bra i Vendee Globe, Route du Ruhm og BT Challenge. I tillegg har Owen Clarke Design designet båter i følgende klasser: Transpac 52, Open 50, Class 40, Open 30, Mini Transat 6,5.

Med andre ord, de har en lang og suksessrik karriere innen design av store regattabåter.

http://www.owenclarkedesign.com/

Skrog og dekk støpes på verftet Clarence Shipyard på Isle of Wight. Etter at støpeprosessen er ferdig, fraktes båten til V1D2 verftet i Mondeville i Frankrike, der resten av båten blir satt sammen til en ferdig regattamaskin. V1D2 verftet er kanskje det verftet i Europa som har mest erfaring med slike båter. De vet hva som skal til for å lage et produkt som tåler de enorme påkjenningene disse båtene blir utsatt for. V1D2 verftet har blant annet samarbeidet tett med Ellen McArthur og Mike Golding.

http://petscanonline.com/v1d2/

Etter avtalen skal båten leveres i løpet av juni 2007. Båten vil bli seilt doublehanded med Rune Aasberg og Tom Thoresen til sin hjemmehavn på Dronningen i Oslo.

Hvis båten blir klar tidlig i juni, vil Rune og Tom stille i Watski Two Star eller i 1000 Mile regattaen fra Nederland – Bergen – Shetland – Bergen.

I stedet for å kjøpe en ferdig seilgarderobe gjennom Sail Venture Ltd, har Rune og Tom inngått en avtale om å utstyre båten med Quantum seil. Seilene skal tilpasses i samarbeid med Thomas Oksmo og Henrik Smith hos Quantum Sails Norge. Quantum Sails leverte blant annet seilene til vinneren av Open 50 klassen i Route du Rhum 2006.

Det er foreløpig ikke tatt stilling til valg av elektronikk leverandør. Håper å få gjort en avtale med en av de ledende produsentene i løpet av de nærmeste månedene.

Det store målet for dette seilprosjektet er at Rune Aasberg skal delta i Class 40 i The Route du Rhum i 2010, hvor målsettingen er å bli blant de 3 beste i klassen.

Som oppkjøring mot målet i 2010 vil Rune delta i mange shorthanded regattaer i Nord Europa, både alene og doublehanded sammen med Tom Thoresen.

Båten skal også være på startstreken i alle de store regattaene her hjemme, som Færder seilasen, Hovdan Skagen Race, Hollender seilasen, Watski Two Star etc.

Rune Aasberg startet som mange andre med Optimist seiling allerede som 8 åring. Seilingen på den tiden begrenset seg til seiling på Jomfrulandsrenna ved familiens hytte.

Opp gjennom ungdomsårene var det mindre seiling og mer motorbåt som var av interesse.

Etter flere år med motorbåt kjøpte Rune og kona Astri i 1997, seilbåten Havbris, en Jeanneau Sun Magic 44. Båten er egentlig en turbåt, men ble også benyttet til regattaer. I perioden 1997 til 2002 deltok Havbris i flere store regattaer, der de beste plasseringen er 4. plass i Shetland Race i 1999 og 4. plass i ARC Atlantic Rally for Cruisers i 2001. Rune har til sammen krysset Atlanterhavet 2 ganger og Nordsjøen 7 ganger.

I 2001 – 2002 reiste hele familien Aasberg på ett års langtur i Havbris fra Oslo-Kanariøyene-Karibien-Bahamas-USA-Newfoundland-Skottland-Oslo. Turen tok 13 måneder. Aaberg har de siste 4 årene seilt om bord hos brødrene Erik og Jarle Kristiansen, Team Xtreme, med ansvar for storseil.

Tom Thoresen startet seilingen sammen med Aasberg i 1997. Seilte Havbris på alle regattaer og har krysset Atlanterhavet en gang og Nordsjøen seks ganger. Han har de siste 4 årene seilt om bord hos brødrene Erik og Jarle Kristiansen, Team Xtreme, med ansvar for genua og spinnakker trim.

For ytterligere opplysninger om prosjektet, ta kontakt med:

Rune Aasberg Tom Thoresen

Åmotshagan 11A Mellomfjellet 33

2022 Gjerdrum 2022 Gjerdrum

Mobil: 97111028 Mobil: 95061885

rune.aasberg@romerike-elektro.no tom@nrbr.no

www.class40norway.com (fra uke 49, 2006)