Søk i arkivet

Foto:
 «Rollo4» ble bygget ett år senere enn «Irene VIII» hos Anker & Jensen båtbyggeri i Vollen
«Rollo4» ble bygget ett år senere enn «Irene VIII» hos Anker & Jensen båtbyggeri i Vollen Foto:
Foto:

Fint besøk fra Frankrike

«Irene VIII» er fraktet med trailer fra Middelhavet og stiller i Færder’n.

«Irene VIII» er tilbake hvor den ble bygget for 80 år siden. Den 55-fot lange og 17 tonn tunge 10mR ble bygget ved Anker & Jensen båtbyggeri i Vollen i Asker i 1935. Nå seiler den i Oslofjorden, og deltok denne helgen i Hurum Trebåtfestival. Det kostet båteieren 700 000 å få båten opp.

Les mer om Hurum Trebåtfestival her.

Hektisk sjøsetting
Båten kom til Drøbak onsdag ettermiddag, men tekniske problemer med trekkvogna skapte utfordringer bare noen meter fra kaikanten. Båten rakk festivalen i Sætre, men kom for sent til start i regattaen. Den klarte akkurat å hive seg med de siste meterne inn mot mål. Eieren har også store utfordringer med tollen, men advokater er satt på jobben.

Miljø i Norge
Det ble bygget mange 6, 8 og 12 metere, men færre 10 metere. Ron Valent er ekspert på klassiske båter, og mener at 10 meterne er de perfekte klassiske båtene. Disse båtene er store nok for ferieseiling, men innenfor grensen av hva en familie klarer å håndtere. Det er i Norge de fleste gjenlevende 10 meterne befinner seg. «Irene VIII» skal seile lang norskekysten i hele sommer. Båten skal til Hankø, Kristiansand og Risør før den blir satt på lastebil igjen.

Klar for Færder’n
– Planen er å seile Færdern, forteller Thomas Roche til Seilas. Han er fast skipper på «Irene VIII». Også eieren håper å få seilt. Båten er foreløpig ikke satt opp på startlisten. Det er heller ingen andre av de norske 10mR, men tre 8mR og to 12mR samt 15 meteren Magda XIII som vil bli litt av et syn. Det er første gang Magda XIII deltar.

Ingen match
«Irene VIII» er bygget ett år før «Rollo4» som nå er satt i original stand. De to båtene er bygget av Anker & Jensen, og er temmelig like i dimensjoner.
– Dessverre er det mange deltagere som ikke forstår hvordan gamle klassiske treseilere manøvrerer. Vi har en enormt sig og stor svingradius. Jeg tar rett og slett ikke sjansen, forteller Johan Falchenberg, eier av «Rollo4» til Seilas.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen