TRADISJON: With-familien har tradisjon for å oppsøke fart på sjøen, og tredje­generasjonsseiler Bror Føyen With er intet unntak.
FART: Bror Føyen With seiler høyere over vannet og raskere enn noen andre i Oslofjorden med sin Moth-jolle.
FREMTIDEN: Bror Føyen With mener seiling med foiler representerer fremtidens fartsfylte seiling.
LOPPER: På slutten av 1940-tallet fôr Ole With og Bror With rundt med egenkonstruerte lopper i racebåt-race. Senere ble det mest seiling på Ole With.
STYRER FOILEN: Denne pinnen i baugen styrer vinklingen på foilen nederst på kjølen og bestemmer løftet.
TYNNE PROFILER: Kjølen til en Moth består av et smalt og tynt profil med en hydrofoil nederst.
LETT: Skroget til en Moth er et smalt kanolignende skrog som det er påmontert uteriggere med trampoline. Hele båten veier kun 30 kilo. Et godt utvalg liner sørger for å gi seil og foiler optimal trim.
ULTIMATE 30: Christen Withs selvbygde Ultimate 30 vakte oppsikt i Oslofjorden med uteriggere og åtte seilere i trapes.
Bror_foiler_copy_33437
Foiler_Christen_33438
P1100512_copy_33439

Hekta på fart

Ekstrembåt med åtte mann i trapes, racerbåter og karbon-vidundere på hydrofoiler. Familien With er hekta på fart.

Publisert Sist oppdatert

Åtte sekundmeters bris mot ansiktet. Bror Føyen With snur hodet mot vinden og hører den suse forbi ørene. Bølger som er vel kalde for juli måned slår over båten. Adrenalinet og forventningen til det som skal skje, begynner å bygge seg opp. Den neste timen er fart det eneste som betyr noe. Den raskeste i fjorden. Han sitter midt i båten for å balansere det smale skroget og begynner å stramme et skjøt av nytt, oransje tauverk.

Han beveger kroppen sakte ut på styrbord vinge, samtidig som farten bygger seg opp. Med ett begynner båten å løfte seg i en myk, men bestemt bevegelse. Føttene låses under ristroppen til han kjenner nylon skjære seg inn i en allerede sår ankel. Lyden av bølger mot karbonfiber forsvinner idet 30 kilo båt og 65 kilo seiler løftes en meter over Oslofjordens bølger og skyter fart. Skjøtet må justeres hele tiden, og båten må seiles med krengning mot lo.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER