KRENGET: Nå krenger ikke «Maud» lenger slik som her – men ligger rett opp og ned på kjølen.
JENSEN: Bergingsflåten «Jensen» og slepebåten «Tandberg Polar« ligger klare til avreise utenfor Vettre i Asker. (Foto: Morten Jensen)

«Maud» på rett kjøl

Polarskuta «Maud» krenger ikke lenger – og vil tilbringe vinteren på rett kjøl.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Polarskuta «Maud» har i løpet av sommeren kommet et skritt nærmere å bli hevet fra bunnen i Cambridge Bay.

19. september i fjor kom den første snerken av is og la seg rundt polarskuta «Maud» i Cambridge Bay i Nordvestpassasjen. Da lå den gamle skuta til Roald Amundsen krenget med toppen av den ene skrogsiden stikkende opp over vannflaten – og resten nedsunket i det isgrønne vannet.

I år kom isen omtrent på samme tid, men før det – i løpet av noen hektiske, isfrie måneder – har det lyktes prosjektleder Jan Wanggaard og mannskapet hans å rette opp «Maud», slik at båten nå ligger rett opp og ned i vannet – hvilende på sin egen kjøl. Dette har de gjort ved hjelp av luftballonger som de har festet og stroppet til skroget.

Oppblåsbare «Jensen»

Planen var å få løftet «Maud» opp på den ombygde og tilpassete bergingsflåten de har kalt «Jensen» – etter båtbyggeren Christian Jensen som bygde «Maud» for 100 år siden. Flåten har de slept fra Norge med slepebåten «Tandberg Polar». Tanken var å få senket «Jensen» ved å fylle pontongene til flåten med vann, og få lirket den innunder skroget til «Maud».

I boken «Maud returns home» forklarer Jan Wanggaard den videre prosessen:

«Vi setter en kraftig pumpe i hvert av de 6 rommene i «Jensen». Hver av disse pumpene har en kapasitet på 500 liter i minuttet. Det blir fort pumpet mange kubikk med vann og «Jensen» har plass til over 700 000 liter. 1000 liter luft har 1 tonn løftekraft under vann, så «Jensen» har mye muskler. Vann inn og vann ut. Det er det som gjelder. Og så litt balansekunst som krydder».

Ikke i år

Håpet var å gjennomføre denne løfteøvelsen nå i år før isen omsluttet «Maud», men det innser Jan Wanggaard, Stig Pettersen, Bjørn Myrann og Terje Mørkved, som har jobbet i hele sommer med «Maud», at de ikke vil klare. Isen er kommet.

14. september skrev Wanggaard på prosjektets Facebook-side:

«Klarer vi ikke å løfte «Maud» i sommer, så gjør vi det neste sommer. Det er prinsippet vårt. Hva vi ikke får gjort i dag, vil vi gjøre i morgen. Vi har ikke noe ekstremt hastverk. Men tro meg, vi kaster ikke bort tiden. Å bringe «Maud» hjem er ingen rutine-jobb, men vi elsker den. Av mange grunner.

Inn Oslofjorden i 2017

Til Budstikka 22. september sier Wanggaard:

«Selvsagt ønsket vi å få «Maud» opp på bergingsflåten «Jensen» i sommer, men vi er egentlig svært tilfreds med å være der vi er akkurat nå. Å seile inn Oslofjorden 2017 fortsatt et mål, men intet must. Ikke viktigere enn at bergingen vil ta den tiden som trengs.»

«Maud» vil med andre ord tilbringe nok en vinter i polarisen – der båten sank 4. desember i 1930.

Prosjektgruppen «Maud Returns Home» ble dannet i 2011. Bak prosjektet står Tandberg Eieidom, som også finansierer det hele. 30 millioner er satt som en grense, og målet er å få Roald Amundsens eneste polarskute han selv lot bygge, tilbake til Vollen der den ble bygd og sjøsatt 7. juni 1917.

Der skal båten få sitt endelige hvilested i et Maudhus – der båten kan sees og historien fortelles.