Seiling og folkefest

Gdynia Sailing Days står byen i Polen på hodet for seiling i 16 dager.

Publisert Sist oppdatert

– Seiling er helt klart en av de viktigste sportene i Polen, forteller Jerry Miarczynski til Seilas. Han er trener for de norske brettseilerne som skal delta i Eurosaf, en del av arrangementet. I Polen er seiling sett mer på som en sport, og selv om kystlinjen ikke er så lang, så finnes det tusenvis av innsjøer hvor det foregår aktiv seiling. Gdynia er seilsportens mekka i Polen.

Polen er også blitt båtproduksjonsland nummer en i Europa. Delpiha verftet er av de største. De bygger ikke bare båter under eget merkevare, men også for andre bla J/boats. Svært mange av de norske produsentene har flyttet produksjonen til Polen. Det har også verft som X-Yacht som får gjort støpearbeidet til en lavere timepris.

16 dagers seilfest

Øst for havnen i Gdynia holder seilklubbene til. Her er det marina, samt en flott offentlig sandstrand, samt en lang promenade langs vannet. Hele byen er pyntet med mesterskapsflagg, og hvor du enn kjører, så er det skiltet til området. Med stor interesse for seiling, kommer også sponsorer. Volvo er den største av dem, og har et stort telt, pyntet med Volvo Ocean Race plakater, og fulle av biler. Størst interesse er det for Volvo P1800, designet av Pelle Petterson på 60-tallet.

Standen er full av diverse aktiviteter for barn og unge, så publikum får oppleve mer enn seiling. På stranden er det kommentarer og musikk, men seilingen foregår for langt ut for at publikum kan følge med. Her kommer folk for å oppleve stemningen og livet på brygga.

Tett program

Det er seks norske RS:X seilere som deltar i Eurosaf, junior EM i rekrutteringsklassene til OL. Under Eurosaf så seiles det i Laser Radial, 29er, 420 og RS:X.

Eurosaf er kun en liten del av Gdynia Sailing Days. Havna er full av fullriggere, barker og andre seilskuter. I tillegg ligger mariaen full av russiske seilbåter som tydeligvis også seiler regatta, men er ikke med i programmet.

Seildagene startet med polsk mesterskap i 420, og nå holdes det EM i 420 og 470, samt polsk mesterskap i Laser 4,7, Laser Radial, E-Jolle, OK-jolle, samt kjølbåtene Delphia 24 og Skippi 650. Det seiles også optimist-regatta.

Gdynia Sailing Days avsluttes med matchracing og katamaranseiling.

Seilingen er godt organisert. Selv med tre ramper og bruk av starnden, så er det tett med båter. Hver klasse har derfor egne starttider, og straks en klasse har seilt ut, kommer en annen klasse inn. Hvert land har også egen oppstillingsplass av båter og utstyr.

Klubben eier båter

– I Polen er seilingen organisert annerledes, forteller Jerry. Det er klubbene som eier utstyret, som barna betaler for å bruke. De beste seilerne får støtte til å kjøpe eget utstyr for å delta på et høyere nivå. I Polen er det et tøft treningsopplegg.

Fra Norge deltar Arthur Ulrichsen, Georg Knudsen og Maria Nustad fra KNS, Oda Skaug fra Lysakerfjorden, Teodor Sundbye fra Asker og August Nissen-Lie fra Nesøya.

Gdynia Sailing Days har proffe nettsider. Du finner dem her.

August inn til folkefest etter trening.
Volvo er hovedsponsor for Gdynia Sailing days. Det kommersielle trykket er unikt.
Operation Gdynia Sails samler en rekke av verdens flotteste seilskip. Arrangementet har 40 års jubileeum. I 1974 var det en tilsvarende samling, noe som var et unikt møte mellom vest og øst.
Jerry Miarczynski er trener for de norske seilerne.