Det har blitt enorme skader på både havner og båter etter kraftige stormer i høst og vinter. Regningen på båtfolket ta.
Dansk skatt på fritidsbåter har ført til at det har blitt solgt langt færre nye, og større seilbåter i Danmark, enn i Norge og Sverige siden 80-tallet. Økt skatt gjør at danske nå dropper forsikring, eller flagger ut.

Upopulær skatt slår feil

Å eie båt i Danmark for tiden er ikke greit. En skatt som ble innført for ett år siden blir betegnet som et politisk selvmål.

Publisert Sist oppdatert

Danske båteiere har helt siden 80-tallet betalt en prosent av båtens forsikringsbeløp i skatt, hvert år. Skatten ble i sin tid innført for å finansiere sjømerking og andre tjenester til glede for båteieren. Det var liten motstand mot skatten da den ble etablert.

Dekker VHF-tilbudet

I fjor ble skatten hevet fra 1 prosent til 1,34 prosent. Økningen skyldes at staten ønsker dekning for å drive VHF-radioene. Denne tjenesten er den danske stat er pålagt å drifte etter internasjonale forskrifter. Båteiere føler det urettferdig at det er de som skal finansiere driften til det danske teleselskapet, særlig når nesten halvparten av kostnadene går til å drifte den maritime radioen på Grønland.

Les sak her

Underforsikring

Båteierne har reagert på skatten ved enten å flytte båten ut av landet, eller ved å senke forsikringen. Noen har sluttet med å forsikre båten.

Driften av VHF-radioen koster 56 millioner kroner. Politikerne hadde regnet med at skatteøkningen skulle gi en inntekt på 40 millioner, men i følge Dansk Sejlunion viser prognosen at skatteinntekten ikke blir på mer enn 15 millioner kroner. I følge Forsikring & Pension skyldes inntekssvikten av kostbare båter, over to millioner kroner har forsvunnet fra forsikringsmarkedet. Et stort antall båteiere har nedskrevet deres verdi av båtene, mens mange eiere av gjeldfrie båter har sagt opp deres forsikring.

Kostbare stormer

Høsten og vinteren har vært slem i Danmark. I desember ble havnen Gilleleje knust av stormen Bodil. Båtene ble skyldt på land, og mange av dem ble kondemnert. Flere av båtene som gikk tapt var uten forsikring.

Les sak her

Skadene på havnen var også enorme, og det vil koste ni millioner kroner å sette den i stand. I Danmark finnes det en Stormflodforsikring, som havnene i alle år har betalt forsikringspremie for å være med på. Men i 2012 ble havner fjernet fra Stormflodforsikring, noe som gjør at det blir brukerne av de ødelagte havnene, som må betale for naturskadene.