L' Anse Aux Meadows vikingebosettingen som Helge og Anne Stine Ingstad avdekket på 1960-tallet.
Kald og varm velkomst på Grønland
Mange av havnene på Grønland har såkalte isbommer wire som strekkes opp for å hindre isfjell i å komme helt inn i havnen. Så er ikke tilfelle i Narssaq men Empire ligger trygt på innsiden av L-bryggen!
Skovfjorden bød på isfjell i mange varianter.
Is sa Eirik og tenkte egentlig på den mer smakfullevarianten...
Marius stoler fullt og helt på Styrmann og Kaptein og lar ikke isfjell ødelegge formidagshvilen...
Cape Onion, Newfoundland med bil fulgte vi i Vikingenes fotspor.

Kald og varm velkomst på Grønland

«Empire» strekker jordomseilingen og har nådd nordområdet.

”Oh, Shit!”, sa Heidi da hun så isfjellene som stod på grunn utenfor L’ Anse Aux Meadows. ”Oh, Shit!” sa Eivind da han så de samme isfjellene noen sekunder senere. Tanken på at seilasen mot Grønland skulle være peppret med isfjell allerede fra starten av, var skremmende. Forrige søndag ankom Empire Narssaq på sørvest kysten av Grønland etter fire og et halvt døgns seilas over Labrador Stredet fra Newfoundland.

Det var vanskelig å forlate Newfoundlands gjestfrie mennesker og flotte natur, men skulle vi holde planen om å legge til i Oslo i løpet av senhøsten i år hadde vi intet valg. Dersom reisekassen hadde hatt flere innholdsrike rom, ville det trolig blitt en overvintring på Newfoundland...

Isfjell

Empire kastet loss fra St. Anthony på Newfoundland, Canada, onsdag. Værmeldingen lovet 15m/s fra SSØ i ett døgn innen vinden skulle avta og dreie mot både øst og vest – men hele tiden beholde litt sydlig i seg. Isfjellene vi hadde sett utenfor L’ Anse Aux Meadows ved Newfoundlands nordlige kapp var som forduftet. Først den siste natten før landkjenning ved Grønland dukket ett blålig lys opp i horisonten. Først ett isfjell og siden ett til. Etter morgengry så vi stadig flere isfjell, men i dagslys virket de ikke like skremmende – tross sikt på kun 0,5–1 nautisk mil. Tåken lå tykk gjennom store deler av seilasen. Det var nesten som om isfjellene var svakt selvlysende om natten. Ikke slik å fortså at de lyste opp hele nattehimmelen, men de glødet svakt av blåtthvitt lenge før vi egentlig kunne se dem. Utkikken var kommandert til konstant opphold utendørs. Kontinuerlig stirrende over sprayhooden ble natten både lang og kjølig. Skulle vi ha den minste mulighet til å oppdage eventuelle ”growlers” – tungt flytende små isfjell – før det var for sent, var det bare å skjerpe sansene. Utkikk gjennom halvduggete og regndråpefulle sprayhood vinduer ville ikke være godt nok.

Havtemperaturen lå på 13˚C da vi forlot Newfoundland. Innen vi seilte inn Skovfjorden på Grønland var sjøtemperaturen nede i 1,8˚C. Da var det godt å vite at Empire har flere varme-løsninger på lur.

Ispropp

Da vi ettermiddagen før landkjenning kontaktet Is Centralen fikk vi klar beskjed om at vårt førstevalg Bredefjorden var farlig full av isfjell. Alternativet Skovfjorden var heller ikke isfri. Dog var det mer enn nok plass for Empire til å snike seg forbi. Ved ankomst Narssaq forstod vi hva Is Centralen mente med ”full av is”. Tverrfjorden mellom Bredefjorden og Skovfjorden der Narssaq ligger, var proppet i vestre enden av isfjell som stod på grunn. Og vi snakker om kolosser av noen isfjell. Glade var vi for at eventyrlysten ikke trosset anbefalingene fra Is Centralen da vi nærmet oss Grønland...

Vel fortøyd i Narssaq kunne vi ikke fått en bedre velkomst. Da vi kontaktet politimannen som befant seg i havnen pga et innbrudd i et havneskur, ble vi invitert på kaffe hjemme hos ham og hans kone neste dag. Om vi behøvde å foreta oss noe som utenlands besøkende for å sjekke inn til landet, trodde han ikke. ”Dette er Grønland”, sa han bare. ”Kom innom politistasjonen i morgen for å stemple passene”, sa han etter at Eivind hadde forklarte at det sikkert var lurt for oss å kunne dokumentere at vi hadde forlatt Canada i tide – ”så drikker vi kaffe etterpå...” Velkommen til Grønland!!!