Jobben var ikke ferdig selv om vi hadde nådd endelig bestemmelsessted. Vi møtte to padlere som var på vei fra Bergen til Stavanger, og Klann gjorde et videointervju.
Snødekte fjell er synlig i det fjerne, selv fra Bekkjevik.
Flott farvann å ferdes i vest for Fitjar.
Plan2Nav appen på iPaden viste at nærmeste bensinstasjon var Sagvåg . Der fant vi en urgammel pumpe og tilslutt også en mann som kunne betjene den. Heldigvis rakk vi det før stengetid. Slikt noe er det ingen opplysninger om på iPaden.
Langs Røyksundkanalen beitet det sau.
Røyksund var kanskje dagens høydepunkt.
Å ferdes gjennom Haugesund var som å kjøre bil i en bygate.
Et ekkolodd fra Simrad av gammel årgang.
Klann lager portrett av Alvestad på Bokna.
Morgenstemning på Kvitsøy
Til kai i Bekkjarvik. Et sted i forandring.
I Sagvåg fylte vi diesel fra en eldgammel pumpe som var manuelt betjent. Vi betalte 10,60 per liter som er det laveste til nå.
Vi gikk 65 nautiske mil fra Kvitsøy til Bekkjarvik.
Tidlig avgang fra Kvitsøy.

Dag 4. Vestlandet overrasker

Fra Kvitsøy til Selbjørn. Det er svært frustrerende å rase forbi denne strekningen, og vi oppdager stadig nye perler.

Publisert Sist oppdatert

Havna-Live fra Svenskegrensen til Kirknes. I dag har vi gått 65 nautiske mil, og motoren har gått 7 timer. Det gir en snittfart på 9,3 knop. Fra Svenskegrensen har vi nå tilbakelagt 339 nautiske mil, og brukt 29 timer gange. Snittfarten har vært 11,7 knop. Vi har fylt tanken tre ganger. I Risør, i Farsund og id ag i Sagvåg. Så langt har motoren brent 12,14 liter i timen, eller 1,4 liter per nautisk mil.

I dag fikk vi også tracking av båten på Havna-Live siden. Signalene kommer fra min mobiltelefon, og det virker som appen faller ut når telefonen går i dvale.

Du kan følge oss her

Kl 08.30 Kvitsøy. Lettsløret skydekke og bris fra øst. Litt mildere i dag. Vi må forlate denne perlen for å rekke en avtale på Bokna. Gikk gjennom øygruppen og ut mot vest.

Kl 09:15 Alvestadkroken, Bokna. Til kai for å gjøre intervju med Lars Magnus Alvestad som sparer på gammelt maritimt utstyr, og har laget sitt eget lille museum.

Kl 12:40 Haugesund. Vi gikk med lav hastighet gjennom hele Karmsund for å kunne jobbe om bord.

Kl 14:50 Røksund kanal. Det er en trang passasje mellom Bømlo og Mosterøy. Stedet ser ikke farbart ut på kartet, men rask googling fortalte at det skulle gå bra. Seildybden er på 1,2 meter. Den trange passasjen var tenkt for gode bilder på direktesendingen, men vi slet med utstyret, og bildene falt ut flere ganger.

Kl 15:30 Sagvåg, Stord. Inn for å fylle drivstoff. 167 liter for 10,60 per liter. Gikk i land for å proviantere også. Sagvåg har en godt beskyttet havn som også har mye maritim industri, bla et verksted for trebåter. Seilbåtene står i opplag på land med masten på, og det gikk bra i orkanen i julen, men en av båtene ble liggende litt skjevt i krybben.

Kl 17.20 Bekkjarvik på Selbjørn i Austervoll. Stedet så ikke så sjarmerende ut fra sjøsiden på grunn av stor anleggsvirksomhet, men inne i den trange bukta fant vi alt vi kunne drømme om. Her er det butikk, strøm, kro og restaurant. Det var også stor flagging. Innbyggerne feiret at stedets vinmonopol åpnet. Vi spiste en bedre middag på gjestehuset. På brygga var det også et gatekjøkken.

Tips oss

Vi er på tur langs hele norskekysten i en Askeladden P 80 Weeken. Vi lager reportasjer for Havna.com og vil gjerne komme i snakk med lokale hleter med maritim tilknytning. Tips oss gjerne på Facebook, eller send oss en e-post.