World Cruising Club, Atlantic Rally for Cruisers 2013

«Caro», en Knierim 65 vil nok også koste unna.
Pogo 30, en av de minste, men langt fra tregest.
Åpning av ARC i helgen

Fem dager til ARC

Minste båt er 30 fot, og største er på 115 fot. Her er noen spennende deltagere.

Publisert Sist oppdatert

I helgen åpner ARC med åpningsseremoni i Las Palmas. Av de 226 påmeldte båtene er 15 norske, og fire av disse seiler ARC+, med mellomstop på Kapp Verde. Disse båtene har alt startet, og ligger på øygruppa lengre sør.

Små, raske og moderne

Det er i en båt under 30 fot. Det er en Pogo 850 fra Frankrike. Den nest minste er også Pogo, og fransk. «Avel Biz» på 9,14 meter vil nok ikke komme blant de siste båtene i mål. «Avel Biz» er en splitter ny Pogo 30 som planer alt i 5 m/s under gunstige forhold. Pogo 30 er en videreutvikling av Pogo 850. Den nye båten skal plane tidligere, og det blir spennende å se forskjellen mellom disse båtene. Også disse i forhold til mer ordinære turseilere. Men den lette og brede båten er litt som en flerskrogsbå, og krever litt skjæring for å gå fort. Å velge riktige værsystemer blir derfor en viktig faktor for rask kryssing.

Større båter

Norge pleier å ha mange små båter i ARC, men slik er det ikke i år. Men svenskene har med en Grind og en Laurin 32, basert på klassisk Koster-design. Minste norske båt er «Mary», en Beneteau Oceanis 40 med Jannick Fredriksen som skipper. Det er også to Sun Odyssey 39i fra Norge med. Disse er noen cm lengre enn Oceanis. Største norske båt er «Shekina», en Discovery 55. Discovery er langturseilernes drømmebåt. Den største fartøyet som starter er «Texel», en klassisk skonnert på 115 fot.

Hvem er først over

Mannskapet på «Monster Project» vil nok motta de første drnkene på St. Lucia. Båten er en Volvo 70 som seilte med russisk flagg under Volvo Ocean Race. «Caro», en Knierim 65 vil nok også koste unna. Dette er en spesialbygget cruiser-racer hvor ingen ting er spart.

«Karibu» en Oyster 885 på 86-fot vil nok krysse Atlanterhavet både raskt og komfortabelt. Den minst komfortable krysningen vil nok bli om bord på TP52 «Balearia», en rendyrket regattabåt lik kongens siste «Fram». Men fort vil det gå.

«Oda», en norsk Swan 53 ledet ARC+ til Kapp Verde, med røk spinnakeren, og ble slått av bla. Norske «Anettine» på første etappe. «Anettine» fikk en fjerde plass. Vi tipper «Oda» blir første båt i Karibia. «Khaleesi», en X-452 vil nok også ha en rask overfart.

Færre norske båter

Fra Storbritannia deltar det hele 88 båter. Norge har noen ganger vært den nest største nasjonen. Norge har i flere år hatt over 20 båter med i Atlanterhavs rallyet. I år er det flere deltagere fra både Tyskland og Frankrike, enn Norge. Fra Sverige deltar det åtte båter, fra Danmark fire og fra Finland fire.

Flest Jeanneau

Hele 20 båter fra Jeanneau stiller og er det verftet som har flest båter. Den minste er en Sun Fast 3200 og den største en Sun Odyssey 54. Fire av disse er norske. Benetau og Oyster er nest størst med 18 båter fulgt av Bavaria og Dufour med 13, X-Yachts og Hallberg Rassy 12. 22 av båtene er flerskrog.

Starten går søndag 24 november kl 12.30. De raskeste båtene vil seile på under to uker, mens familieturseilerne vil bruke ca tre på det 2700 nm lange strekket.

Du kan følge ARC her

Norske båter i ARC

Amalie II Jeanneau Sun Odyssey 54DS, Rolf Ole Tomter, ARC+

Anettine Hallberg Rassy 39, Bjørn Karsten Olsen, ARC+

Belle Hanse 495, Berit Sande

Catara Bavaria Vision 44,  Odd Ivar Mork

Dory Bavaria 47 AC,  Jon Halstenrud

Eventyr Ansø 42, Anders Johnsen

Khaleesi X-452, Markus Gjelseth

Krivicalo Hallberg-Rassy 48, Kjell William Riibe, ARC+

Mary Beneteau Oceanis 40, Jannick Fredriksen

Morgengry Beneteau Oceanis 46, Gry Enger & Bård Bjerkås

Nye høyder Jeanneau Sun Odyssey 39i, Didrik Aamnes

Oda Swan 53, Erik Roede, ARC+

Saphir Jeanneau Sun Odyssey 39i, Erling & Gro Kleiberg

Shekina Discovery 55, Geir Magne & Tonje Lise Årvik

Tatt av Vinden Jeanneau Sun Odyssey 45, Bjørn Larsen

ARC+ startet forrige helg. Båtene ligger nå på Kapp Verde og venter på ny start mot St. Lucia.