Vil trekke superyachtene til Vestlandet

En gruppe cruise-og reiselivsfolk etablerer prosjekt for å trekke eierne av superyachtene til Vestlandet. Kun det beste er godt nok og kostnader ingen hindring for de super rike.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde: Megayachten «Azzam» på 180 m LOA (590 fot) som i løpet av året skal leveres fra det tyske verftet Lürssen til medlemmer at kongefamilien i Qatar, blir verdens største privateide yacht og er en av båtene man nå ønsker skal besøke vestlandsfjordene.

I følge et oppslag i Dagens Næringsliv fredag står en gruppe folk, blant dem tidlgere SP politiker Magnus Stangeland, bak et prosjekt som skal friste eierne av superyachts til Norge. Man anslår markedet til å omfatte ca 4500 superyachts med LOA på mer enn 30 meter. Det betyr at det finnes et betydelig næringspotensial for de norske destinasjoner som klarer å tiltrekke seg disse båtene.

Tidligere i denne uken var flere aktører samlet i et konstituerende møte i det som blir prosjektet «Norway á la carte for Superyacts». Her deltok foruten Stangeland, fiskebåtrederen Inge Halstensen fra Bekkjarvik i Austevoll, cruisekonsulent Ola Hiis Bergh, tidligere Hurtigrutedirektør Knut Sevaldsen, Edmund Utne fra Ullensvang Hotel i Hardanger samt representanter fra fylkeskommunen og Innovasjon Norge. Inatitativtaker var Inge Halstensen som sammen med Kystverket har investert 200 millioner kroner i havneanlegget i Bekkjarvik. I tillegg deltok amerikaneren Branson K. Bean som står bak US Superyacht Association og er kasserer for International Superyacht Association.

Bean har i de siste dagene reist rundt sammen med Hiis Bergh for å inspisere et antall havner som kan egne seg for anløp av disse båtene. På ti på topp listen over mulige havner står Bergen, Bekkjarvik, Rosendal, Ullensvang, Bakka/Gudvangen, Aurland/Flåm, Skjolden, Loen, Ålesund og Urke.

Det er tre regler som gjelder i dette markedet: Perfekt er ikke godt nok, imorgen er for sent, og penger er ikke tema. Branson Bean er likevel optimistisk på vegne av de norske destinasjonene. Eierne og skipperne er mer eventyrlystne en tidligere. De vil ha noe som er ekte og eksotisk og de er lei av de overbefolkende havnene i St. Tropez og Monaco. Hoteller med særpreg og gode vinkjellere (eierne bruker gjerne mer penger på vin enn på drivstoff) samt helikoptere som kan ta eiere og gjester til isbreer og sommerski kan være en kjærkommen avveksling fra det mondene livet i Karibien og ved revieraen.

Også norsk kokkekunst, som står høyt i kurs, kan bidra til å markdesføre norsk vestlandskultur. Ørjan Johannessen på Bekkjarvik Gjestigiveri vant europamesterskapet i kokkekunst, Bocus d´Or i 2012.

Det arbeides allerede med å få J-Class til Europauken i Norge i 2014. Et samarbeide med denne vestlandsgruppen kan bidra til å skape interesse hos eierne av «Lionheart», «Humanum», «Ranger» og de andre for å komme til Norge. Det inten tvil om at en kombinasjon av regatta i Oslofjorden og cruising i vestlandsfjordene kan være svært attraktivt.