Søk i arkivet

Iskaldt i Europa

Med sol og plussgrader i Oslo i dag, er det langt tøffere lengre syd i Europa. Vi har samlet bilder.

Hovedbilde: Snart er det båtutstilling i Šibenik i Kroatia, og slik ser det ut nå.

Høytrykk over Europa har sendt lavtrykkene nordover, og mens det har vært rekordkaldt i Øst-Europa, var det plussgrader på Svaldbar i februar. Forrige uke var det 7 plussgrader i Longyearbyen.
Det var i dag tidlig sju grader i Longyearbyen. Den gamle rekorden ble solid slått, forteller meteorolog Håvard Torseth ved Vervarslinga for Nord-Norge til NRK, star det på yr.no.

Snø i Middelhavet
Italia er rammet av snøværet og biler kommer ikke frem. I Italia har 43 personer død av kulda, og militære er kalt inn for å grave frem landsbyer. Ferieøya Mallorca er palmene hvite. Også fra Kroatia har vi fått tilsendt et bilde med hvite gater.
I Tyrkia er 2.000 veier stengt på grunn av mye snø, og kuldebeltet strekker seg så langt sør som Nord-Afrika.

Is skaper trøbbel
Den 2.800 kilometer lange Donau er delvis lukket av is. Det skaper problemer for transporten. All skipsfart er umulig eller sterkt begrenset i Serbia, Kroatia, Bulgaria, Romania, Ungarn og Østerrike på grunn av isen, skriver yr.no.
I Ukraina, som er blant de hardest rammede landene, har is i sundet mellom Azov-sjøen og Svartehavet gjort at 126 skip, blant dem 120 utenlandske, er frosset inne.
I den Italenske byen Trieste når Slovenia har iskald Bora-vind på opp mot 168 km/t islagt havner og båter. Det same har skjedd i Sveits.
Også i Danmark er det mye is. Øresund mellom Skjelland og Sverige er nesten froset igjen.

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 75
Ingen vår i Frankrike. I Hyeres ved Middelhavet har det vært kraftig snøfall.



Filmen viser den kalde vinden i Trieste, Italia.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen