Med en liten kjøtt bit som agn var de små krokodillene ivrige til å hoppe. Eirik fikk ikke holdt stangen lenge over vann før kjøtt biten var borte.
Fannie Bay, Darwin. Eirik var veldig begeistret over alle båtene som lå ankret der da vi ankom bukten. Han var speseilt på utkikk etter båter med barn...
Australia har noen av vedens mest giftige slanger. I krokodille parken i Darwin fant Eirik og Eivind denne heldigvis snille og lille Pyton slangen.

Mot Det indiske hav

De triste nyhetene har også nådd «Empire» som forlater det australske fastland mot ukjente mål med to små barn om bord. Her er e-post fra den andre siden av jorda.

Publisert Sist oppdatert

Det store bildet: Neste mulighet for ”shopping” ligger trolig 4000nm mil unna. Det er mye som skal på plass - med to små og to store på lang seiltur.

Da vi i går da vi seilte ut for å få med oss starten på Sail Indonesia og Darwin to Ambon Yacht Race, spurte flere av mannskapene i andre båter om vi hadde fått med oss nyhetene fra Norge. Vi hadde på dette tidspunkt enda ikke hørt de triste nyhetene hjemmefra. En telefonsamtale med familien hjemme og en titt på nyhetene var nok... I det vi setter seil går våre tanker til alle pårørende i forbindelse med bomben i Oslo og skytingen på Utøya! Etter kun få dager i Darwin er Empire igjen underveis. Kursen er satt mot det Indiske Hav – mot Cocos Keeling, Rodrigues, Mauritius, Reunion og Sør Afrika. Oppholdet i Darwin ble ikke så langt som planlagt.

Papirer i orden

Heidis visa for Australia utløper 13. august og normalt ville det vært en formalitet å få dette forlenget. Med akkurat den type visa vi har, viste det seg at det ikke var mulig med noen forlengelse - så lenge vi befant oss i landet. Alternativene var å fly Heidi tur retur Bali for å få nytt visum – eller å forte oss videre. Cocos Keeling som er neste stopp er nemlig en del av Australia. Man må ha gyldig visum når man ankommer Cocos Keeling – og det tar omkring 14 dager å seile dit...

Det rimeligste alternativet ble valgt. Vi håper i det minste å få noen dager på Cocos Keeling innen vi blir ”kastet ut”. Det er desuten en viss sjanse for at politiet – som håndhever både toll og immigrasjon på Cocos – har en mer avslappet holdning til det hele enn sine kolleger på fastlandet.

Shopping

Empire har i løpet av to dager blitt fyllt opp med alt som skal til for 3 måneders seilas. Det er ikke godt å si hvilke bunkringsmuligheter som venter i det Indiske Hav. Vi må derfor ha med oss det vi kan få bruk for – og litt til. Med to små barn om bord tar vi ingen sjanser...

Tidevanns forskjellen er på det meste 7 meter i Darwin – og det er laaanggrunt på ankringsplassen. Bare jolleturen inn til land tar nesten 15 minutter. Å bunkre for et slikt langt strekk er ingen lett oppgave. Med to små barn blir oppgaven ikke akkurat enklere. Heldigvis kunne leiebilen kjøres helt ned til vannkanten – på stranden – slik at avstanden fra jolle til bil ble kort. Overflytningen av varer måtte dog skje forholdsvis fort om leiebilen – ved stigende tidevann – ikke skulle bli våt på mer enn hjulene...

Eirik og Marius, Heidi & Eivind

www.sy-empire.com

Det er god trim for Kapteinen å dra jolla opp og ned på stranden i Fannie Bay. Tidevannsforskjell på opptil 7 meter gjør at det blir langt å gå ved lavvann.