Seiler til "Mohawk II" (arkivfoto fra Færderseilasen 2011/ Linn K. Hansen)
Morten Lieseter slapper av på dekk mellom slagene.
Start fra Varberg.
Byssegutta lager middag, stiner (poteter) og fiskeboller i gulsaus..

Motvind i Nordisk seilas

– Vi dro fra Varberg 1. iuli etter å ha vært i byen i to dager. Det var bra med vind, men uheldigvis for oss  var det motvind, skriver Dagny Vannebo om bord i «Christiane» av Drammen.

PÅ BAUGSPYDET: Dagny Vannebo fra Drammen om brd i "Christiane". Alle foto: Dagny Vannebo/privat.

Dagny Vannebo har sendt oss reisebrev fra første-etappen mellom Varberg og Hobro i Nordisk Seilas:

Været er grått idet vi starter, men det klarner opp utover dagen, før det på kvelden og natten begynner å regne. Bølgene er krappe og cirka to meter høye. Ikke alltid like gøy for de som må ut på baugspydet…!

Ikke skapt for motvind

Starten går ganske bra. Vi begynner å krysse oss utover mot Anholdt. Men «Christiane» må dessverre bryte før vi kommer til Anholdt, på grunn av at vi har vinden rett imot. Med det lasteskipet av en seilbåt vi har, kommer ikke vi noen vei på kryss. Vi bryter derfor klokken 2140 og firer seilene klokken 2236.

Motor-dramatikk

Klokken 0340 merker vi at gummibåten som skulle henge på slep er borte. Men etter å ha snudd 180 grader og finner vi den og får plukket den opp før vi fortsetter.

Men kun et kvarter senere oppdager vi røykutvikling fra motoren. Vi skrur av motoren og lokaliserer en diesellekkasje. Følgebåten «Jupiter» varsles, mens vi driver sydlig i 0,6 knop.  Rundt klokka 06 er diesellekkasjen under kontroll, og vi kan fortsette videre inn mot Mariagerfjord og Hobro.

Vi kommer til brua i Hadsund , hvor vi må vente til den åpnes. Klokken 1517 2. juli legger vi til kai 2 i Hobro.

Seier til «Mohawk II»

«Mohawk II» er første båt i mål og også inn til Hobro. Vi er andre båt inn til Hobro.

I klasse A, som er klassen for tremastene, vant «Ingo» fra Sveige. I klasse B, store to- mastere, vant «Mohawk II» fra Norge. I klasse C,  to-mastere, vant «Westvind» fra Sveige. I C-klassen var det bare Westvind som fullførte. I D-klassen de, for minste båtene, vant «Laura» fra Sveige.

«Christiane»  er en galeas med to master, tre forseil og to toppseil. Skuta ble bygget i 1879 på Sandviken gård, litt utenfor Drammen. Hun ble opprinnelig brukt som sandsjakt, da gikk hun med sand fra Drammen til Kristiania.

For mer infor, sjekk: www.sjospeider.net og Nordisk Sejlads hjemmeside.