Eli Nygaard og mannen Jørn seilte jorden rundt i sin 34 fots Norlin.
"Silene" på jordomseiling.
"Ing" ble tatt av pirater den 24.februar. Foto: Bådnyt, dk.

–Pirater stopper ikke seilere

For to år siden seilte Jørn og Eli Nygaard alene fra Maldivene til Oman. – I dag ville vi sørget for å være flere båter, forteller Eli, som ikke tror at langturseilere flest lar seg stoppe av piratfrykt.

Publisert Sist oppdatert

GJENNOM PIRATVANN: Jørn og Eli Nygård opplevde litt mer spenning enn de satte pris på i Adenbukta i 2009, men hadde likevel en flott tur gjennom det beryktede området. Fot: privat.

Lillesand-jenta som sammen med sin mann seilte jorden med egen båt for få år siden har fulgt med på kommentarene og dekningen av den danske familiebåten «Ing», som er kapret utenfor Somaila-kysten. Hun har full fortståelse for kritikken, men tror ikke den økende piratfaren vil stoppe langturseilerne fra å dra seile, heller ikke i Det indiske hav.

Båten «Ing» ble kapret  samtidig som det i den omanske byen Salalah ble avholdt minnestund for de fire drepte amerikanske seilerne som deltok i Blue Water Ralley.

Den danske båten sendte ut distress-signaler den 24. februar, og er blitt tatt som gisler av somaliske pirater, skriver Sail-World.

«Ing», som har fått navnet etter forsikringsselskapet som sponset båten fram til 2008 og som fortsatt bærer selskapets navn på skroget, har et mannskap på syv, inkludert tre barn om bord.

Seilte i samme område

Den norske båten «Silene», en Norlin 34,  seilte i 2009 gjennom dee fryktede piratområdene i Det indiske hav.

Paret, som var på jordomseiling, hadde i utgansgpunktet tenkt å seile via Sør-Afrika. Men  etter å ha snakket med seilere i Australia som fortalte hvor flott det var å seile gjennom gjennom Rødehavet bestemte de seg for å ta sjansen på å seile gjennom «pirat-favannet». – Vi var naturligvis skeptiske, men ettersom det var et stort antall båter som skulle denne veien og som hadde vært der nylig, bestemte vi oss for legge  kursen hit, forteller Eli Nygaard, som sammen mannen Jørn har kommet tilbake til Lillesand.

Omringet av mistenkelige båter

Fra Oman til Aden valgte nordmennene å bli med i en privatorganisert konvoi, bestående av mange seilbåter som skulle samme vei.

– Ved å være flere følte vi oss mindre utsatte, til tross for at konvoien ikke var bevæpnet, forklarer Eli. Konvoien opplevde likevel å bli omringet av flere lokale mindre båter, dog på god avstand.

– Det var ekkelt, og vi følte oss utrygge. Men ettersom vi var så mange sammen forvant båtene etterhvert, forteller hun. Den dag i dag vet de ikke hensikten til båtene som sirklet rundt konvoien en stund.

Uten beskyttelse

Av to alternative kursvalg valgte «Silene» å seile nærme kysten, hvor de i verste fall ville være uten beskyttelse hvis noe skulle skje. Dette fordi  de internasjonale patruljene ikke hadde lov til å operere her.

– Hvis vi fulgte skipsleden midt mellom Aden og Oman, ville vi være under en viss beskyttelse av de internasjonale patruljefartøyene som befinner seg her. Samtidig var dette også området hvor piratene på denne tiden var aktive. Vi valgte derfor å gå nærmere land, og det gikk jo bra for oss.

Farligere nå

Da Eli og Jørn Nygaard seilte var områdene piratene opererte mye mindre enn i dag.

– Det er blitt verre og verre siden vi seilte. Vi anså for eksempel ikke strekningen fra Maldivene til Oman som særlig utsatt, og seilte derfor alene. Underveis møtte vi imidlertid flere skip som hverken hadde lys eller AIS-signaler, noe som tyder på at de da var redde for å pirater også i dette området.

Stopper ikke seilerne

Eli minner om at man heller ikke ved å seile rundt Sør-Afrika er helt trygg. Det samme gjelder Malakka og Karibia.

Men selv om piratvirksomheten og kriminaliteten øker tror ikke den norske jordomseileren at dette vil stoppe folk fra å seile. – Seiling og sjøen er en av de siste fristedene, og seilere vil nok ikke la piratvirksomheten ta fra oss denne friheten.

– Bare det å gå i konvoi var i seg selv en utfordring. Langturseilere er som regel sterke individualister, med høyst forskjellige type båter, motorer og turvaner. Å måtte gå i flokk og dermed forholde seg til konvoiens regler og retningslinjer var en utfordring i seg selv, sier Eli, som er glad for at hun og mannen allerede har gjennomført sin langtur rundt jorden.

Les hva Eli og Jørn Nygaard skrev på Seilas.no etter å ha kommet trygt frem til Rødehavet i 2009 her.