Du kan lese mer om saken i neste Seilas som kommer i postkassene i nær fremtid.
Sigbjørn Johnsen hadde rett i at de norske reglene ikke er sære.

Naboland overser reglene

Den norske tollsaken behandlet i Nordisk Båtråd. Også Sverige og Danmark har tilsvarende tollbestemmelser som Norge for båter utenfor EU. Men ingen bryr seg om reglene.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Den svenske kystnæringen er avhengig av at det svenske tollvesenet ser rundt på regelementet. her fra populære Gluppöbassenget.

Generalsekretær Jan H. Syvertsen, Kongelig Norsk Båtforbund, tok opp i Nordisk Båtråd nylig saken om de norske tollbestemmelsene som hindrer utenlandske seilere i å få vinteropplag i Norge. Som kjent krever norske tollbestemmelser at en utenlandskeiet båt må momses om den forlates vinteren over i Norge. Mange turseilere er forferdet over de norske bestemmelsene. Kravet om moms og hk-avgift har fått mange til å rømme landet og legge båten i Sverige i stedet. Svenske verft og marinaer har hundrevis av norske båter i opplag hvert år. Og det har aldri vært snakk om at dette har vært i strid med gjeldende EU-regler.

Les: Seilere må forlate Norge

Finansministeren hadde rett

Syvertsen kan imidlertid nå fortelle at finansministeren nok hadde rett da han besvarte spørsmålet i Stortinget og hevdet at de norske tollbestemmelsene ikke skiller seg fra EUs regler og de tollbestemmelsene man har i Sverige og Danmark. Dette kom frem under møtet og skulle altså bety at norske båter som går i vinteropplag i Sverige, eller et hvilket som helst annet EU-land, kan risikere å måtte betale moms, slik utlendingene må her i landet. I praksis er det bare ingen som følger disse reglene i våre naboland. Her blir norske båter likestilt med båter fra EU-landene.

Ville ødelagt næringen i Sverige

–På den svenske vestkysten er en hel båtnæring basert på vinteropplag av norske båter, sier Syvertsen.

–Denne næringen ville ikke vært mulig hvis det svenske tollvesenet praktiserte regelverket. Han forteller at delegatene på møtet i det Nordiske Båtrådet var temmelig opprørt over hvordan reglene praktiseres i Norge.

–Det ble opplyst at det er stor interesse for seilas langs norskekysten og eventuelt vinterlagring av båten i Norge, men det norske regelverket har ført til at mange planlagte seilaser til Norge er blitt skrinlagt, fortsetter Syvertsen.

–Dette innebærer at vi stenger muligheten for båtturisme og ikke minst for vinteropplag som forretningsområde for båtbransjen langs kysten. Innen EU er ikke vinterlagring noe problem, så dette er et problem som vil kunne ramme nordmenn i samme grad som utlendinger i Norge hvis Sverige og Danmark hadde praktisert regelverket.

Nytt håp

Syvertsen venter nå tilbakemeldinger fra både Sverige og fra Den europeiske Båtunionen om regelverket og hvordan det praktiseres i Sverige og i de øvrige EU-landene. Dette vil bli oversendt myndighetene i håp om at også vi i Norge skal kunne ønske utenlandske turseilere velkommen.

Facebook

Øyvind Fremsæter har laget en egen Facebook-gruppe for å la båtturister få ha båten sin i Norge. Du finner gruppen her.

Les mer i Seilas

Tollsaken får en bred dekning i Seilas nummer åtte som nettopp er ferdig trykket.

Du kan straks kjøpe bladet digitalt fra vår nettbutikk.