Havnene og båtparkene varierte veldig.
Litt sightseeing ble det også på vei fra havn til havn i jakten på drømmebåten..
..ikke denne heller..
....og fin galionsfiguer på denne vakre treketchen, men nei..
Jentene så på flere båter før de bestemte seg: God utsikt....
Cockpiten er smal og trygg.
Akterlugaren.
Elektronikk for langtur.
Byssa.
Forpiggen i 97-modellen.
Eletronikken i orden.
Pause i havnen i Las Palmas mellom båtsonderingene.
Langturbåten i boks
Hedvig Meidell og Julie Haugli.
Langturbåten i boks

Langturbåten i boks

De tre venninnene Hedvig, Cornelia og Julie (alle 25) skal seile over Atlanterhavet om trent samtidig som ARC-en. Langturbåten fant de nylig i Las Palmas etter grundig sondering av øyas båthavner og annonser.

Publisert Sist oppdatert

BÅTEN I BOKS:Til slutt fant jentene langturbåten de var på jakt etter, en Gib Sea 37. Fotos: private.

– Vi har drømt å seile på langtur i mange år, og siden jeg var 18 har jeg vært fast bestemt på å gjennomføre dette når jeg ble ferdig med studiene,  forteller Hedvig Meidell (25) og venninnen Julie Haugli. Hedvig kom i fjor tilbake som ferdigutdannet skipsmegler etter fire års stuider i San Fransicso.  Etter et års jobbing her hjemme har hun allerede sagt opp jobben for å seile over Atlanteren sammen med Julie og en tredje venninne, Cornelia Bull.

De tre Oslo-jentene har variert seilerfaring. Hedvig har en del regattaerfaring fra Melges 24 og Express, i tillegg til at hun har vært jolletrener for Optimist-barn. Julie tok et 2-Kronakurs hos KNS som 16-åring og syntes ikke dette var noe gøy i det hele tatt! Drømmen på å seile stor båt på langtur en dag sto like vel ved lag

De siste somrene har de tre jentene brukt til seiling med Julies families 47 fots Jeanneau.

– Vi har vært borte noen uker hvert år og seilt mesteparten alene etter at vi gradvis lærte oss mer og mer om båten.

–Mye dårlig

Når jentene legger i vei over Atlanterhavet i november er imidlertid ikke Jeanneau-en som skal seiles, men en Gib Sea 364 1997-modell, som jentene nylig kjøpte i Las Palmas.

– Vi fant totalt fire båter som virket interessante, og hadde disse for øyet da vi dro ned for å inspisere båtene nærmere, forteller jentene. Utfra jentenes budsjett på rundt 70.000 euro  hadde de sett for seg en båt fra midten av 90-tallet på rundt 37 fot. Franske modeller som Bénéteau og Jeanneau fra tiden før de ble masseprodusert var spesielt aktuelle.

– De båtene vi skulle se på var to Jeanneau-er, en First 37 og en eldre Bénéteau. men vi endte opp med ikke å se på noen av dem, forteller jentene, som fikk nye ideer og tips underveis. Seilbåtparken i havnen på kanariøya er de ikke særlig imponert over.

– Det ligger mye dårlig og slenger rundt om kring, og det virker som om eierne enten tar svært godt vare på båtene sine eller gir fullstendig blaffen, mener Hedvig og Juli.

Ferdig rigget for langtur

–Vi saumfarte hele øya og alle havner, og kom til slutt over en Gib Sea 37 som var fullutrustet for langtur. Vi fikk sjekket rigg, dykket og sjekket skroget og fikk raskt følelsen av at detet var båten «vår».Den tidligere eieren seilte i 2006 alene frem og tilbake over Atlanterhavet, og var veldig behjelpelig med tips, råd og erfaringer til jentene.

    Det å få omregistrert og avflagget en spansk båt skulle vise seg å by på mer jobb enn antatt. Men etter å ha vært gjennom alle papirrunder og formaliteter samt fått hjelp av tidligere eier skal båten nå være registrert under norsk flagg. Båten, som nå heter «Altaya» skal også døpes, men navnet er i skrivende stund ikke klart.

– Det som er klart er at dåpen skal foregå på forskriftsmessig vis, ved å seile ut av havnen  og inn igjen før den får nytt navn. Alt annet betyr jo ulykke, smiler jentene.

Mer trening

Jentene skal ikke ikke seile ARC, men satser på å seile av gårde dagen før ARC-regattaen starter. Før dette skal Hedvig og Cornelia seile båten i en måned i farvannene mellom Kanariøyene for å bli enda bedre kjent med den. Før dette skal de også seile til Shetland i oktober, noe trioen regner med vil gi nyttig «off shore»-erfaring. Alle tre har Båtførerprøven og har vært på sikkerhetskurs i regi av ISAF.