KOMMER: «Sthandart».
MASTEMYR: Fra Tall Ship's Race i Gdynia i fjor.
KOMMER: Danske «Georg Stage».
KOMMER: «Lord Nelson», den eneste skuta som er tilpasset funksjonshemmede.
KOMMER: Russiske «Mir».
KOMMER: «Alexander von Humboldt»
KOMMER: Nederlandske «Eendracht».
KOMMER: «Pogoria», som mistet masten i fjor.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
PÅ HJEMMEBANE: «Sørlandet».
Hittil er 70 skuter påmeldt. Foto: «Lord Nelson».
KOMMER: «Dewa Ruci»- en indonesisk barkentine.
KOMMER: Polske «Dar Mlodziezy»
KOMMER: «Kreuzensthern» fra Russland er størst av de påmeldte skutene.

Eksotisk, stort og vakkert

Det er konklusjonen etter å ha sett påmeldingslisten til årets Tall Ship's Race, som besøker Kristiansand mellom 29.juli og 1.august 2010.

Publisert Sist oppdatert

INNTAR SØRLANDET: Det blir folkefest når de store seilskutene inntar Kristiansand til sommeren.

Samtlige av de tre norske seilskutene har meldt seg på til sommerens store begivenhet Tall Ship's Race, som besøker Kristiansand i månedsskiftet juli- august. I klasse A, som er klassen for de store seilskipene, hvor fullriggerne «Christian Radich» og «Sørlandet», samt  barken «Statsraad Lehmkuhl» deltar, er det hittil påmeldt 25 skuter.

I de øvrige tre klassene er det tilsammen påmeldt 45 båter hittil.

Stor russer

Den største skuta som er påmeldt er den 114 meter lange russiske barken «Kreuzensthern» fra 1926. Hun er er verdens nest lengste seilskip etter «Sedov» som også er russisk, og som har deltatt flere ganger i Tall Ship's Race.

«Kreuzensthern» het opprinnelig «Puda» og ble bygget i Tyskland i 1920, som et av fem klipper-skip for Flying P-linjen. Selskapet drev handelsskip i Atlanterhavet, Det indiske hav og Stillehavet. «Padua» ble forært til Russland I 1946 og fikk navnet «Kruzenshtern» etter den kjente tysk-baltiske oppdagelsesreisende, hydrografen og navigatøren Adam Johann Ritter von Krusenstern (1770 –1846).

Den russiske replikaen av Peter den stores «Sthandart», som nylig var på Norges-besøk, er også påmeldt.

Asiatiske stoltheter

Av langveisfarende og eksotiske innslag kommer «Shabab Oman» fra Oman, samt «Deva Ruci» fra Indonesia. Førstnevnte er en 44 meter lang barkentine fra 1971, som opprinnelig ble bygget som en skotsk skonnert. Den ble kjøpt av sultanen av Oman i 1977, og ble to år senere overført til marinen i Oman, hvor hun så fikk navnet «Shabab Oman»- Ungdom av Oman. I 1984 ble hun rigget om fra skonnert til barkentine, og gjengjennes nå på det røde nasjonalsymbolet til Oman i seilene: dolken med to sverd i kryss.

Den indonesiske barkentinen «Dewa Ruci»  ble bygget av HC Stulcken & Sohn i Hamburg og sjøsatt den 24. januar 1953. Skipet ble kontrahert av av den indonesiske marinen for å trene befal og kadetter. Marinen i havnebyen Surabaya har en misjon for skipet som handler om også å være en god ambassadør for hjemlandet Indionesia og skape gode internasjonale relasjoner.

Se bilder av flere av deltakerne i billedspesialen under, og følg Tall Ship's Race her.