Bunkring i Las Palmas. foto: Privat.
SISTE OPPDATERING: Oversikt over norske båter, samt båter med norsk mannskap, per 1.desember. Leder gjør «Stay Calm».Klikk på bildet for større format.
LAGOON 440: «Farfar II»
UT FRA START: Lagoon 440 «Farfar II».

«Farfar II» først blant de norske

På den siste oppdateringen av posisjonene ligger Lagoon 440 «Farfar II» i teten blant de norske båtene. – På beste surf har båten logget over 19 knop, skriver kamerattrioen fra Svelvik utenfor Drammen, som har blitt hjemsøkt av vågehval to ganger.

Publisert Sist oppdatert

I FRONT: «Farfar II» med Jan Trygve Jensen og Jan Sigurd Otterlei og Anders Morken. Fotos: Linn K. Hansen.

– Så langt har har alt gått veldig greit og vi satte ny døgnrekord sist natt med utseilt distanse på 215 nm. fra kl. 12 mandag til kl.12 tirsdag - det var gøy, skriver Lagoon-gutta på mail tirsdag kveld norsk tid.

De  har vært oppe i hele 19,2 knop i beste surf. Slitasjen er dog stor på tauverk når farten blir stor.

– Ellers har vi hatt besøk av vågehval ved to anledninger - et fantastisk syn a se disse store dyren «leke» rundt båten. Mandag feiret vi halvveis med rødvin og biff - og sang selvfølgelig Svelviksangen så det ljomet. Det er fortsatt fin bør så dette går fint!

Videreførte spleisetradisjonen

Da Seilas møtte de tre «Farfar»-seilerne i Las Palmas før starten, fortalte gutta historien bakom spleiselaget som førte til anskaffelse av Lagoon-katamaranen som nå ligger først av de norske ARC-båtene.

Da de to Svelvik-kameratene Jan Trygve Jensen og Jan Sigurd Otterlei var 16 år eide de nemlig en BB 11 ved navn «Farfar» sammen. Dette partnerskapet ga mersmak i voksen alder.

– Vi ønsket å gjennoppleve det å ha en båt på deling, og navnet måtte jo naturlig nok bæres videre, forteller Jan Trygve Jensen over lunjen innerst i ARC-havnen i Las Palmas. På spørsmål om hvem som er skipper ser de to eierne på hverandre, før Jan Trygve svarer at det er han som er den formelle skipperen.

– Men vi er jo to eiere og egentlig to skippere, dermed er Jan Sigurd co-skipper, understreker førstenevnte.

Med seg over Atlanteren har de to eierne kameraten Anders Morken, som reiser hjem etter overfarten. Jan Trygve og Jan Sigurd får da besøk av sine familier og fortsetter turen i Karibia.

– Hvor lenge vi kommer til å seile vet vi ikke helt, men muligens blir vi der noen måneder.

Hvordan båten skal fraktes tilbake til Europa er heller ikke klart, men gutta holder flere alternativer åpne. Å seile båten hjem selv er én mulighet, men guttene er heller ikke fremmede for å få noen andre til å seile den hjem. Siste mulighet er å frakte den over Atlantern på skip.

– Hehe, kanskje dere i Seilas har noen tips, fleiper de to katamaran-eierne, som ikke vil tenke så langt frem foreløpig.

Måtte oppgradere ustyret

Idéen om å seile ARC dukket opp for to og et halvt år siden. Og selv om Lagoonen «Farfar II» ble levert i Barcelona i påsken 2009, mener eierne at de har brukt god tid på forberedelsene til atlanterhavsseilasen.

Dessuten er en av fordelene ved å seile ARC at man får så god servicen havnen før avreise, ifølge Jan Trygve.

– Sikkerhetssjekken har vært veldig bra her, folkene er flinke! Men tror du ikke de lo av radar-reflektoren vår! Den var altfor liten. Desuten måtte vi oppgradere både redningsvestene, Mann-over-bord-utstyret og satelitt-telefonen vår. Så utstyrsbutikken her nede har gode tider, ler seilerne.

De understreker samtidig at skippermanualen som ble utlevert på forhånd var veldig bra. Skipperen fikk også beskjed av sikkerhetsfolkene om å montere dobbelt lanternesett. Andre små detaljer som «Farfar»-gutta ikke hadde tenkt på i forkant, var sjøsykepiller til flåten og treplugger til å plugge båten ved leakkasjer og hull.

Vil spise mindre enn vanlig

For å holde kontakt med omverdenen og sende rapporter bruker «Farfar 2» i tillegg til VHF også  Iridium 9555, som fungerer bra mot PC og til vanlig mail, og koster ca kr 10 per minutt. 

Blant fordelene ved å seile en stor flerskrogsbåt er blant annet lagringsplassen om bord. Ikke minst kommer dette godt til nytte når det gjelder oppbevaring av mat. I motsetning til mange av de andre båtene har Lagoonen nemlig fryser.

– Vi kommer nok til å spise ganske normalt, men mindre av alt. Dessuten har vi med ekte norsk «Real Turmat» til dager med dårlig vær, slik at de slipper å stå lenge inne å lage mat, bedyrer gutta.

I tillegg kommer peanøtter og snacks god med ute på havet.Når det gjelder drikkevannbeholdningen er det tatt høyde for at alle skal kunne drikke tre liter vann per dag i 25 dager, i tillegg til 22 watts Watermaker.

Anbefaler Sør-Frankrike og Costa Brava

Selv om Karibia er hovedmålet for turen har Svelvik-gutta allerede vært innom flere hyggelige steder i Middelhavet før de ankom Gran Canaria.

– Vi hentet båten i Barcelona i påsken. Deretter gikk turen til blant annet Marseille, Korsika, Sardinia, Costa Brava, Balearene til Malaga og Cartagene før vi la kursen mot Gran Canaria, forteller Jan Trygve. Hvis de skal trekke frem noen steder de likte spesielt godt må det bli den katalanske Costa Brava-kysten og farvannene utenfor Hyéres og Toulon i Sør-Frankrike.

– Sør-Frankrike byr på mange koselige småsteder, samt veldig gode turmuligheter på land.

Det dyreste havneligget var i Porto Cervo på Sardinia. I bøye. – Her betalte vi 300 Euro for natten.