Wallyen «Bagheera» er blant de første i feltet.
«Captain Blind», en fransk Grand Soleil 40, leder stadig på korrigert tid.
«Odin»
«Ronja».

Fikk sværing til å vike

ARC-båten «Escape» var på kollisjonskurs med en 600-foter, men fikk den til å vike midt ute i Atlanteren. Her er søndags-nytt fra ARC-loggene.

Publisert Sist oppdatert

FØLGER MED VIA AIS: Tom Gabrielsen og Susanne Jørgensen i Bavariaen «Escape».

Mannskapet på «Escape» forteller om lett overskyet og 28-29 grader, men de har ennå ikke sett en fin solnedgang uten skyer. Derimot følger de med på trafikken rundt seg via AIS. Nylig oppdaget de at de holdt på å bli tatt igjen av en skikkelig sværing.

– Forrige natt  kom et sværing på 600 fot aktenfra på kollisjonskurs. Vi kjørte med spridd genua, og ønsket ikke å avvike alt for mye fra kursen. Vi kalte han opp, og spurte om han kunne vike for oss, og det gjorde han. Ellers ser vi fremdeles andre seilbåter om dagen, men i natt var det kun frakteskipet som viste seg.

 

I går ettermiddag tok vinden seg opp, og det kvinnelige mannskapet luktet blod. Etter en formanende reprimande om at det er kjekt med rigg når man skal cruise i Karibien, forordnet skippern et seil mindre, slik at vi sløret på stor og genua. Vi har ramlet bakover på resultatlista, men det gjør ingenting. Vi har fremdeles 140 båter bak oss, og det er langt igjen.

 

Ellers er det fint endelig å få bekreftet sin investering i SSB radio. Hver dag er det møte på nettet hvor man kan rapportere inn posisjon og ellers prate om løst og fast. Vi snakker også mye med Ruud familien på «Ronja».

Da «Ronja» endret kurs fra platt lens til rom slør, fikk båten farten brått opp farten. Den negative konsekvensen av kursendringen var at mamma Vibekes 12 frokostegg, gikk rett i dørken da hun skulle forberede familiens etterlengtede lørdgasfrokost med egg og bacon. Sølte ble tørket og kursen satt tilbake til 180 graders platt lens.– Det er mulig vi er på vei til Rio, men vi har i allefall ordentlig frokost!, skriver mannskapet på den 49 fots Sun Odysseyen «Ronja», som like etter melder om vindskift som fører båten rett mot Saint Lucia på lens.

«Ronja»-mannskapet hardessuten vært på instens bygejakt, og da det endelig kom en byge var den «skuffende» liten, men kun litt ekstra vind og noen regndråper. Mannskapet har også funnet ut at de nå kan øke de daglige brus-rasjonene, noe kapteinen setter stor pris på med tanke på  baåtvekt, fart, og så videre..

 

«Odin» forteller at de seiler  bra, men har kjørt ned tempoet på dagtid på på grunn av barn og komfortfaktoren. Derimot holder de fullt trøkk om natten.

– Spinnakeren har enda ikke vært oppe - vi har mer enn nok med spridd genoa. Jon har fartsrekorden foreløpig med 12.4 knop.

Yannick Richommem skipper på Grand Soleil 40 «Captain Blind», leder ARC-seilasen i racingklassen. Skipperen skriver  at de nylig har måttet sy den store spinnakeren, samt foreta et par andre reparasjoner om bord. Ellers har søndagen gått med til hårklipp og vasking av kjøleskapet, noe som ifølge mannskapet var på høy tid. Bergnet ankomsttid for den franske båten er 7. desember.

«Bagheera», «Big One» og «Stay Calm» er beregnet å komme som de første båtene til Saint Lucia den 4.desember.

Følg ARC-båtene her