Kun prøvetur i dag for Harald Vendelboe og kameraten Jean-Pierre.
Hull i eksosledningen var én av flere feil som måttes rettes.
Harald Wendelbo med den ødelagte eksosslangen.

Måtte bli igjen i Las Palmas

Norske Harald Wendelbo seiler «Himing Glaeva» under fransk flagg. Etter starten måtte han tilbake til havnen og vente på ny motor til autopiloten.

Publisert Sist oppdatert

FORSINKET: Forhåpentligvis kommer motoren til autopiloten i morgen, sier en litt oppgitt Harald Wendelbo.

Las Palmas de Gran Canaria:

– Båten seiler kjempebra, roper Harald Wendelbo fra rattet på sin Hanse 350 «Himing Glaeva». Startskudder har gått og han og de andre ARC-båtene er på full fart fart utover. Men for den Frankrike-baserte nordmannen og hans medseiler er dette bare en prøvetur.

De er nemlig nødt til å gå tilbake til havnen og vente på en ny motor til  autopiloten. Ifølge Harald skulle denne vært levert for lenge siden, men nå er siste beskjed at den vil komme mandag. Èn dag for sent for ARC.

– Vi har avklart med ARC at vi blir med på starten, for så å gå inn igjen å vente til motoren kommer. Det er vi nødt til, vi kan ikke seile over Atlanteren uten autopilot, sier en lett oppgitt Hanse-eier.

– Båten er flott som seilbåt, men etter at vi fikk den levert ny i april har det bare vært feil med den. Det eneste som fungerer på båten er jo jeg, spøker han.

Om det virkelig er motoren på autopiloten som er defekt er han heller ikke helt sikker på.

– Den brøt sammen under en storm på vei hit, og siden har teknikerne forsøkt å finne ut hva som er galt. De har ennå ikke funnet det, men ved å bruke eliminasjonsmetoden regner de med at det må være motoren, siden det ikke er noe av det andre de har gått gjennom.

For kort tiden siden oppdaget dessuten Harald og medseiler Jean-Pierre at det kom eksos og vann inn under akterkabinen. Det viste seg at det var et stort hull i eksosledningen.

– Det kunne jo vært livsfarlig, påpeker Hanse-eieren, som nå har fikset probelmet selv.

Gammelnorsk navn

Harald Wendelbo flyttet til Frankrike for 40 år siden i forbindelse med jobb i Europarådet, og bor nå 40 kilometer utenfor Saint Tropez.

Med engelsk kone og franskfødte barn føler han at det er mer på sin plass å ha et EU-flagg på hekken enn å representere et enkelt land. Men i vantet henger likevel det norske flagget, og navnet til båten er så norsk som det kunne blitt.

– Det er ikke bare norsk, det er gammelnorsk. Den gamle havsguden Ægir hadde ni døtre, og alle hadde navn etter en bølge.

Den yngste av døtrene het «Himing Glaeva»- som betyr «bølgen du kan se himmelen gjennom», forklarer den utflyttede nordmannen.

Eksklusivt med brunost og kaviar

Ved siden av oss i cockpiten ligger en Mills kaviartube og en pakke brunost. Ikke så veldig oppsikstvekkende for en norsk seiler. Men for Harald er ikke dette hverdagskost.

– Broen min var på besøk her i går, og han hadde med seg litt norsk mat. Jeg fyller 70 år den 7.desember, altså midtfjords ute på Atlanteren. Men dette var som å få en bursdagsgave på forskudd, sier han og peker på det norske pålegget ved siden av oss.

– Men, ja, vi kommer oss vel av gårde på mandag. Hvis motoren kommer og autopiloten fungere da, ler en ikke helt overbevist Hanse-eier, som nok en gang understreker at båten i seg selv er kjempeflott. Når alt fungerer.