Baugsprydet har fått seg en klem.
Mange av støttene som er brukt beregnet for mindre båter.
Takstmann Are Wiig

Veltet med eieren om bord

Dårlige støtter fikk en Bavaria 38 til å velte på land i Leangbukta i helgen.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Støtten har presset seg inn i skroget på båten som veltet, og laget store skader. Da båten ble rettet opp ble støtten saget av, men stykket som er inne i båten sitter fremdeles fast.

Det var ikke bare i Åsgårdstrand at en båt veltet i helgen, se sak her. I Leangbukta i Asker skulle en eier av en Bavaria 38 Match ha sin båt på land, og ikke lenge etter at den var oppe veltet den. Heldigvis gikk det bra for eieren som befant seg i cockpiten.

Dårlige støtter

Takstmann Are Wiig har undersøkt båten. Han mener at båten fikk for dårlig støtte av krybbene som ble brukt.

    – I følge produsenten skal det brukes fire støtt på båter under 30-fot uten mast. Er masten oppe skal det være seks støtter på båter under 30 fot. På båter mellom 30 og 40 fot skal det brukes seks til åtte støtter, sier Are Wiig til Seilas. Han forteller også at støttene som var brukt er beregnet for båter med kortere kjøl og at de var blitt skrudd opp for langt for å nå opp til skrogsiden.

Er du usikker på om båten din står riktig, så les produsentens anbefaling her.

Kostbar skade

Den ene støtten skar seg inn i skroget. Det begrenset nok farten på fallet, og førte til at eieren ikke ble skadet. Men støtten skal ha gjort stor skade inne i båten. Masten brakk, og baugen falt over kranen til Lundebåt. Heldigvis var det ingen andre båter som ble skadet i veltet.

    – Båten er på grensen til å bli kondemnert forteller Are Wiig til Seilas. Jeg er ikke sikker på om kjølen ble bøyd, men er den det så er skadene omfattende.

Are Wiig understreker at han ikke er takstmann for båten båten, det er Geir Tørrmoen.

I vinter veltet syv båter som dominobrikker i Bærum. Flere av båtene hadde samme type støter som ble brukt i Leangbukta. Les saken her.

– Ingen fra Lunde Båt var involvert i dette arbeidet. Kunden hadde bestilt oppsett direkte av Asker Marina som også er eier av trucken (lunde Båt leier den av dem).

 

Vi gjorde i fjor arbeider for båteier Kjetil Ingeberg der vi blant annet skulle sette båten på land i noen dager for at han skulle jobbe på den. Det måtte vi avslå da vi ikke lenger har opplagsvogner som tar båter med så dyp kjøl som B38M med dyp blykjøl. Vi har TÜV godkjente opplagsvogner av høy kvalitet der båtene aldri har veltet.

 

Jeg ville være takknemlig om du fikk med denne presiseringen da vi ikke ønsker at det dannes et bilde av at båtene velter på land når arbeidet med dem er satt bort til Lunde Båt. Ukentlig setter vi om lag 6 på land der vi utfører vårpussen for båteier, det ville være synd om de ble skremt av denne saken, skriver Servicesjef  Sjur Klastad til Seilas.