Panama gjør livet surt for langseilere

Panama gjør livet surt for langseilere

Myndighetene som kontrollerer Panama-kanalen har åpenbart sett seg lei på seilbåtfarten. Nylig ble Panama Canal Yacht Club på østsiden av kanalen jevnet med jorden under et nattlig raid - og det er nesten umulig å ankre lovlig i Panama-bukten på Stillehavs-siden.

Publisert Sist oppdatert

Nå rapporteres det riktignok også at den ærverdige klubben i Colóns havnestrøk Cristóbal de senere år har blitt et stadig mindre hyggelig sted å besøke enn ved grunnleggingen i 1928. Sikkerheten skal ha vært dårlig og seilere fikk i følge The Yachting Examiner like ofte tilbud om prostituerte og kokain som mer ordinære tjenester og forsyninger.

To av klubbens kaianlegg var planlagt fjernet for å bedre adkomsten til kanalsonen, men aksjonen i februar gikk langt utover dette: I løpet av en helg ble stort sett hele klubbområdet rasert. Næringsdrivende fikk en time på seg til å evakuere området, strøm og vann ble kuttet og båtene på klubbområdet må fjernes innen utgangen av mars.

Ifølge en uttalelse fra Panamas havnevesen hadde leiekontrakten forlengst gått ut på dato - og som eier hevder havnevesenet sin rett til å rydde tomten. Men lokale seilbåtkilder mener at stengningen er en del av en langsiktig plan for å «mobbe» seilbåter bort fra kanalen. Det er smått med ankringsplasser og kaimuligheter nær kanalsonen, de gjenværende klubbene sliter med enorme leieavgifter - og seilere som benytter regulerte ankringsområder risikerer å bli raidet og truet med bøter og utvisning.

Det er også svært vanskelig å komme i land for å avtale gjennomfart i kanalen og vrient å bunkre eller toppe opp forsyningene i Panama-bukten. Også slippsetting av båter er så godt som umulig for langfarende folk, og landets kriminalitetsproblemer gjør det til en sjansespill å reise omkring for å søke de tjenestene som normalt burde finnes nær en verdenskjent skipskanal.

Foto: Seilbåter på vei vestover krysser Gatún-sjøen midt i kanalsonen. Foto: Wikipedia/S/V Moonrise of Inverness.