Silene er en Norlin 34 fra 70-tallet.
Eli Nygaard, har sammen med sin mann Jørn vært på langtur siden 2006.

Snart kvitt pirater, men…

«Silene» er på vei inn i Rødehavet. Der er det kraftig motvind og urent farvann som skremmer mest. Vi har fått e-post fra Eli og Jørn Nygaard, som har lagt i vei.

Publisert Sist oppdatert

Jepp, vi er på vei inn i Rødehavet...... og har vært ganske så bekymra for piratsituasjonen, men nå er vi snart gjennom de mest utsatte områdene. I selve Rødehavet er det vel farlige rev som utgjør den største fare for seilbåter.

I utgangspunktet hadde vi planlagt å seile rundt Syd Afrika, men underveis har vi truffet utrolig mange seilere som har anbefalt Rødehavet på det varmeste. Mange mener at var det beste strekket de hadde på sin jordomseiling (antar da at beste forstås som mest opplevelsesrike, for seilingen kan vel ikke være helt fantstisk?). Snorkling og klart vann virker lokkende på oss. Om man er tålmodig -(og heldig, antar vi), skal det være mulig å komme nordover uten å få altfor mye juling av vær og vind, sies det. Det kan vi snart bekrefte eller avkrefte.

Nær koalisjonsstyrkene

Situasjonen i Gulf of Aden har vært en stor bekymring for seilere som skal opp i Rødehavet i år. Flere båter har vært i kontakt med UKMTO (United Kingdom Maritime Trade Organization) i Dubai, og fått råd derfra. Flere har også meldt sine posisjoner en, eller flere ganger dalglig til dette senteret. Den internasjonale transit korridoren patruljeres for øyeblikket av en koalisjonsstyrke på rundt 20 militøre fartøy fra rundt 13 ulike land. Flere mindre grupper av seilbåter har valgt å følge korridoren (og holdt seg rett nord for skipsleden), og har dermed vært innenfor VHF rekkevidde fra koalisjonsstyrkene. Det har vært mye aktivitet i nærheten av korridoren (nødanrop, varsel om mistenkelig fartøy i forfølgelse osv). Flere mindre grupper av seilbåter har følt seg utrygge ved møte med lokale båter med ukjente hensikter, og har kalt inn støtte fra koalisjonsstyrken. Så vidt vi har hørt, har ikke seilbåter sett våpen i disse båtene, eller blitt bordet eller robbet.

I konvoi

Andre seilbåter har valgt å gå nærmere kysten av Yemen, og såvidt vi vet har det ikke vært noen hendelser der. Teorien bak dette valget er kompleks, men hovedsaklig, tenker man vel at de ordentlige piratene stort sett holder seg der de store båtene går (korridoren).

Selv var vi veldig usikre. For å slippe å være nervøse (eller bekymre en nervøs familie hjemme i Norge), meldte vi oss på et rally (Vasco da Gama Yacht Rally). Rallyet går fra India til Tyrkia. Vi har vært med på konvoien som gikk mellom Oman og Aden, og dermed passerert de mest aktive "Pirate hot spots". I denne konvoien seilte (eller motorseilte) vi i formasjon, 24 båter innen en radius på 1-1,5 nm. Vi holdt oss 5-10 nm fra Yemens kyst. Flere lokale speedbåter (fiskere) og større båter med speedbåter på slep passerte og kjørte mellom oss i konvoien, men det var aldri grunn til bekymring. Den største utfordringen på etappen var dermed konvoien i seg selv, og fokus på møte med eventuelle pirater forsvant litt i bakgrunnen.

Venter på været

Nå ligger vi for anker i Aden havn, og venter på litt lettere vinder for en behagelig seilas gjennom Bab el Mandeb (Gates of Sorrow) som utgjør inngangen til Rødehavet. Mens rundt 20 båter gjør seg klare til å seile i dag, prøver vi å ha is i magen og håper på litt lettere vinder i morgen. Sist vi var i samme situasjon, ventet vi ikke, og endte opp med flere døgn for bare stormfokk og tryseil. De som dro dagen etter hadde en fin seilas. Det er en vitenskap.

-Eli & Jørn

Avgårde med dårlig mage

I dag forlot paret Aden i Yemen. Her er siste nytt fra Silenes blogg:

Vi seiler fra Aden i dag, begge dårlige etter å ha spist lokal mat. Jemensk mat er ikke bra for norske mager (selv om de norske magene ikke har vært i Norge på lenge). Jørn har feber, og er i dårligst form. Rallyet seilte i går, men vi bestemte oss for å vente en dag til i håp om å få litt bedre forhold gjennom stredet Bab el Mandeb (Gates of Sorrows), som utgjør inngangen til Rødehavet. Det har blåst veldig kraftig der de siste dagene. Om vi venter lengre, vil vi få motvind, så vi må seile i dag, sykdom eller ei. Vi drar med minst 6 andre båter. Aden har vært en fin opplevelse. Fremmed kultur, og selv om jeg ikke føler meg trygg uten Jørn i nærheten (det har vært et par ubehagelige, ikke farlige, episoder med negative reaskjoner fra menn), er de aller fleste veldig hyggelige og immøtekommende. Vi har dersverre ikke fått sett så mye annet av landet enn området rundt her, men hadde en veldig fin dag på sightseeing i Aden og omegn for et par dager siden. Jørn har brukt mye tid på vedlikehold og småreparasjoner. Jeg har sett en del på ruter nordover. Alt tar tid i fremmede land. For å fylle diesel, må man gjennom en tidkrevende prosess med papirarbeid på ulike kontorer. Vanntrykket er så lavt at det tar vinter og vår og få fylt en 20-liters kanne. Ellers alt vel. Vi krysser fingre for å få gjordt unna en del mil nordover nå, uten å bli stoppet av vær eller sykdom. Neste stopp blir i Eritrea eller Sudan, avhengig av vær og vind.

Du kan følge Silene her