Syv båter veltet.
Et stag har skåret seg inn i skroget på sidebåten.
En bil ble også skadet.
Selv solide krybber tålte ikke presset fra en annen båt.
Støtten har gått inn i skroget på en av båtene.
To båter har fått brukket masten.
Navy holder til kun noen meter fra ulykkestedet
Den første båten hadde tynne støtter.
Edle Robsahm så det hele fra sin arbeidsplass i dag.

Massevelt i Bærum

I formiddag gikk syv seilbåter i bakken med et brak på Blommenholm i Bærum.

Publisert Sist oppdatert

Seilas fikk tips fra Mette Sattrup like før klokken 1400 i dag, og Seilas sin elektronikkekspert Edle Robsam på Navy har kontorer få meter fra der det skjedde. Hun opplevde dramaet på nært hold.

Dominobrikker

– Det kom noen kraftig vindkast på morgenen, og ved 11.00-tiden hørte jeg et voldomt brak. Jeg trodde hele bygget skulle rase sammen. Fra vinduet kunne jeg se at en stor seilbåt hadde falt over en annen, og mens jeg så på falt båtene som dominobrikker. Det hele tok vel omtrent ti sekunder.

– Skrogstøttene har presset seg inn i skroget på noen av båtene, så det blir nok dyrt. To av båtene har også brukket masten.

Tynne støtter

Den første båten som falt var en eldre First på over 40 fot. Den hadde tynne støtter. Båten falt så mot en Dufour 44 med kraftige støtter, men også disse ga etter. Det er også en Bavaria, og resten X-Yachts-er,som har blitt skadet.

Ikke så ille

Det er den første båten som har fått størst skade. Støtten fra Dufour-en har penetrert skroget. Ellers virker det som om båtene har falt rolig, og har fått støtte av hverandre under fallet. En nyere X-Yachts har fått et stag inn i skrogsiden. Også noen båter har fått minimale skader på roret.

Mennesker kunne ha vært skadd

Det er en lykke at det kun er materielle skader. Flere av båtene stod på jobblisten til folk som tar av seg vedlikeholdsarbeid.

Eierne av de skadete båtene har blitt kontaktet.

Ikke første gang

Også i fjor gikk det båter over ende. Den gang under stormen Tuva. Du kan lese om det her.

Seilas hadde en større artikkel og sikring av båter om vinteren i nummer 8. Saken kan du laste ned her.