Spredningen av de norske båtene.
«Rattata», en Fountaine Pajot Lavezzi 40 med Fredrik Jensen

 som skipper har 1277 nm igjen
De fleste båtene har seilt over halveis,men hadde vinden vært slik den skulle ville de første båtene alt vært i mål.

Flyvefisk og stormbyger

Katamaranen «Rattata» ligger ført av de norske båtene. Der er det flyvefisk som er den største plagen. «Seafarer» med ARCs yngste skipper har opplevde regnbyge med 50 knops vind.

Publisert Sist oppdatert

Årets ARC har vært preget av svært lite vind. Båtene bruker lenger tid enn planlagt. De har vært snart to uker på havet, men ikke alle har kommet halveis en gang. Det har vært frustrerende for en del av seilerne som har kjøp flybilletter hjem. Første båt «Dream Cather», en Swan 82s,  har 708 nm igjen til St. Lucia.

Katamaran i tet.

Natten til idag har stått i forvirringens lysende tegn. Trolig har vi vært for lenge til havs. 5/6 av mannskapet tok feil av ukedagen, og stilte villig opp til vakter de ikke skulle hatt. Camilla som visste hvilken dag det var, men valgte å holde det for seg selv, kom til riktig vakt, men ble sent til køys igjen. Flertallet bestemmer.

Etter at en flygefisk forleden dag var centimetre fra å fly inn gjennom det vertikale vinduet i en av akterlugarene, har Stig gått rundt og glist forventningsfullt. Idag vasker han sengetøy. En flygefisk kom nemlig ned gjennom takluken hans inatt, og landet på ryggen til en sovende Stig. Nå kaller vi han bare for Neptun, på grunn av de fine fiskeskjellene han har på ryggen.

Vind og strøm har rammet oss fra alle kanter de siste dagene, sist natt var intet unntak. Takk og lov for moderne navigasjonsinstrumenter, for uten disse måtte vi nok redusert kraftig på romrasjonene...

Rattata har 1277 nm igjen.

Seafarer i uvær

I morges våknet vi opp til noen mørke skyer på horisonten. De kom stadig nærmere og det ble slått fast at de kom til å treffe oss, så her var det bare og reve. Alt ble gjort klart og vi satt og ventet. Så kom det. Det begynt å blåse og regne. Vinden økte og økte og til slutt målte vi 50 knop i kastene. Det er det samme som full storm. Og det regnet noe voldsomt. Det var som å stå i en dårlig sparedusj. Vi så nesten ikke baugen av båten på det verste. Og midt oppe i alt dette dukker det opp en båt 100 meter ved siden av oss.

    Nå har vi seilt e uke nesten uten å se båter, og når blir storm dukker det opp en rett ved siden av oss. Typisk. Dette været varer ca. en time og så slutter å regne og vinden løyet. Nå er det tilbake til normalt igjen, men vinden har gjort av sjøen har bygget litt opp og kommer fra siden istedenfor bakfra. Nå ruller det ganske godt inne i båten.

Seafarer har 1482 nm igjen.

Norske båtenes plassering

52«Rattata», Fountaine Pajot Lavezzi 40, Fredrik Jensen

, 1277 nm igjen

61 «Mango», Bavaria 44, Frode Lund



81 «Madonna», Beneteau First 31,7, Pål Bratbak



123 «Pigalopp of Norway», Beneteau Oceanis 43, Øystein Roalsø Sirevåg



124 «EmBlem», Bavaria 44, Morten Berg



131«Las Primas», Beneteau First 40.7, Lene Hammersland



140 «Hilde», Bavaria 42 Cruiser, Finn Fagervik



147 «Seafarer», Bavaria 44, Geir Pedersen



162 «Tatt av vinden» Jeanneau Sun Odyssey 45, Bjørn Larsen


173 «Tempest», Bavaria 36, Sten Ingve Hellevang



178 «Juno», Beneteau Oceanis 473, John Remi Hamre



193 «Abim», Jeanneau Sun Odyssey 50DS, Bjørn Inge Molvær

197 «Tom B», Beneateau Oceanis 50, Per Kristoffer Stensrud

203 «Rosea», Beneteau Oceanis 473, Tom-Erik Larsen

, 1659 nm mil igjen