Pauline Book Bratbak seiler ARC i feltets minste båt og med yngste deltager.
Lene og Cecilie Hammersland

Kusinebåt klar for ARC

Norske jenter kjøpte seg First 40.7 for å seile langtur. Så langt har det blitt mer mekking enn ferie. Pauline Book Bratbak rapporterer fra Las Palmas

Publisert Sist oppdatert

Las Palmas/Grand Canaria

Dagen for ARC-start nærmer seg, og Lene og Cecilie Hammersland seiler Las Primas, en First 40.7, fra Oslo. De to kusinene startet turen fra Oslo 2. august, og har seilt alene, uten autopilot hele veien til Kanariøyene. På overfarten til Karibien får de med seg et mannskap på tre jenter til, og med båten full av sjokolade fra Freia og klær fra Kari Traa er jentene helt klare for mange dager på sjøen.

- Litt sponsing kommer alltid godt med, sier jentene, samtidig som Cecilie er litt bekymret for at hun spiser for mye av det smakfulle lageret.

Lene og Cecilie fikk idéen, og startet planlegging av turen da de var på seiltur i fars båt langs norskekysten i 2007.

- Vi begynte å snakke om det, og tenkte først at det var vanskelig å få til, men etter litt så bestemte vi oss for at ”det gjør vi”, sier Cecilie.

Håper på ferie

Jentene har hatt en fin tur til nå, men var ikke forberedt på å bruke så mye tid på å mekke båt, som det de har gjort til nå.

- Vi håper snart at vi kan få litt ferie, og ønsker oss en uke uten å ha noe som må gjøres hele tiden. Dessuten tar alt så lang tid, at vi får faktisk sett mye mindre av de stedene vi kommer til, enn det vi hadde sett for oss på forhånd, sier Lene mens hun nyter en kopp med arabisk kaffe om bord i Madonna, og Pål mener at grunnen til at det er mye å mekke på er at pappa er hjemme!

Kjøpte båt sent

”Las Primas” er forholdsvis ny (2000), med det meste av utstyret på plass. I utgangspunktet er ikke denne First´en en båt som må gjøres veldig mye med, men båten ble innkjøpt sent, og jentene har hatt begrenset tid til forberedelse hjemme før avreise.

- I og med at vi startet planleggingen av turen i fjor, fikk vi ikke kjøpt båten før i april, og med jobber og forberedelser hjemme har vi ikke fått testet og mekket så mye på båten før vi dro, sier Lene, som egentlig liker å jobbe på båten, og ikke synes mekking er noe problem.

Fikset autopiloten selv

Når det gjelder mekking kommer Cecilies elektrikerbakgrunn godt med, og blant annet autopiloten fikset jentene til slutt selv.

- Vi fikk en mann til å se på den i Spania, men han kunne ikke fikse den, og så hadde vi tenkt å få en B&G-mann til å se på den her i Las Palmas. Men på Tenerife skulle vi ordne noe på kompasset, og så kom vi borti noen ledninger til autopiloten, og da begynte det å skje noe. Vi gikk over alle ledninger, og på vei hit fungerte den helt fint. Det var utrolig kult, sier jentene som da hadde mye moro av å drive med andre ting om bord mens båten seilte seg selv!

Ukjent mannskap

Lene har fått ett års permisjon fra jobben som politiadvokat, og Cecilie har sagt opp jobben som elektriker. Cecilie hadde lyst til å gjøre noe annet uansett. De to jentene har spleiset på båten, som må selges når de kommer hjem. Underveis har de også med seg mannskap som betaler et fast beløp for å være med. De tre jentene som nå har flyttet inn om bord kjente ikke Lene og Cecilie godt fra tidligere.

- Da vi traff Leyla hadde hun allerede sagt opp jobben sin fordi hun ville ut og seile, men hun hadde jo ingen båt å seile med, så vi lurte på om hun var gal. Vi måtte derfor ha et intervju med henne, og fant ut at hun ikke var gal, så hun er med. Thea og Henriette kjente vi til via andre, og selv om ikke alle har mest seilerfaring, så er konkurranseinstinktet høyt hos alle, og det tror vi er positivt, sier de to kusinene, som ser frem til overfarten.