Søk i arkivet

13 norske båter i årets ARC

ARC – Atlantic Rally for Cruisers – er fulltegnet med 225 påmeldte og mange på venteliste. På ny er Norge overlegent størst av de nordiske landene med 14 påmeldte båter.

Interessen for den årlige turseiler-regattaen over Atlanteren fra Las Palmas til St. Lucia er større enn noen gang tidligere i seilasens 23. årige historie. Og på ny er det langt flere norske båter enn svenske, finske og danske. Vi stiller med 14 båter, like mange som Sverige, Finnland og Danmark til sammen. Det er åtte svenske, fire finske og to danske båter i år. Norge stiller med seks Bavaria og like mange Beneteaubåter, to Jeanneau og en Fountaine Pajot 40.   

Starten for den 2.700 n.mil lange turen går 23. november. De fleste båtene må regne med å bruke tre uker over. Rekorden er imidlertid på bare 11 døgn og fem timer. Den ble satt av en italiensk maxi-rater, «Capricorno», i 2006.

Her er de norske båtene som skal feire julen i Karibia i år:
«Abim», Jeanneau Sun Odyssey 50DS, Bjørn Inge Molvær
«EmBlem», Bavaria 44, Morten Berg
«Hilde», Bavaria 42 Cruiser, Finn Fagervik
«Juno», Beneteau Oceanis 473, John Remi Hamre
«Las Primas», Beneteau First 40.7, Lene Hammersland
«Madonna», Beneteau First 31,7, Pål Bratbak
«Mango», Bavaria 44, Frode Lund
«Pigalopp of Norway», Beneteau Oceanis 43, Øystein Roalsø Sirevåg
«Rattata», Fountaine Pajot Lavezzi 40, Fredrik Jensen
«Rosea», Beneteau Oceanis 473, Tom-Erik Larsen
«Seafarer», Bavaria 44, Geir Pedersen
«Tatt av vinden» Jeanneau Sun Odyssey 45, Bjørn Larsen
«Tempest», Bavaria 36, Sten Ingve Hellevang
«Tom B», Beneateau Oceanis 50, Per Kristoffer Stensrud

For flere båt-og utstyrsnyheter se www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen