FARVEL: Ikke noe å si på sisteinntrykket av Bodø da vi dro videre nordover
AVKJØLING: Det er deilig å kjøle beina etter noen timers vandring i fjellet i sommervarmen.
GODE HJELPERE: Skule Olsen, Bjørn Nilsen og Steve Nilsen sørget for at Vagabond fikk strømtilkobling i fiskerihavna på Sørvåg. Skule stakk også til oss et par tørrfisk fra lageret sitt.
FJELLTUR: Fokkeslasken skuer utover fjellterrenget ved Sørvåg.
FORSTADSBEBYGELSE: Kjerringøy er sterkt preget av sterk turistsatsing.
GJENSYN: Elisabeth og Toni Baur fra Sveits møtte vi både i Kristiansand og Bergen (se tidligere rapporter). I Sørvåg dukket de opp igjen på vei sørover.
IDYLL: Fokkeslasken har funnet en idyll i det gamle handelsstedet på Kjerringøy.

Sommersol over Lofoten

Helt På Tur - 13. rapport: Lofoten har tatt imot Helt På Tur-ekspedisjonen på best tenkelig måte: Etter en frisk seilas over Vestfjorden, har vi nytt noen late sommerdager i Sørvåg med fjelltur og møte med både hyggelig og hjelpsom lokalbefolkning.

STORT BILDE: VESTFJORDEN bød på frisk seilas for Helt På Tur-ekspedisjonen - her representert ved gjestemannskap Cathrine og Ole B. HØYDESKREKK: Skipper'n spiser niste og er betenkt over høyden ned til Sørvåg igjen etter turen til fjells. Foto t.h: Skipper'n spiser niste og er betenkt over høyden ned til Sørvåg igjen etter turen til fjells.

Den siste uka har våre venner Cathrine og Ole B vært gjestemannskap. De kom ombord i Ørnes, og vi seilte straks videre nordover. I Gåsvær kunne Fokkeslasken ekstatisk konstatere at moltene er modne, og i Støtt var moltemyrene enda mer bugnende, så nå er appelsinmarmeladen satt bort til fordel for store mengder rørte molter og blåbær.

Byliv

I Bodø ble vi liggende et par dager - til tross for at havna tok 150 kroner for overnatting på ei flytebrygge ytterst i havna uten verken strøm eller vann. Til gjengjeld snøt vi dem for ett døgns havneleie med god samvittighet. Ekspedisjonen var invitert på bacalao-lag. Dermed ble det vanskelig å komme videre sånn med en gang... Til gjengjeld fikk vi oppleve Saltstraumen og priset oss lykkelige for at vi ikke var i båt ute i sundet der tidevannet farer forbi i opptil 20 knops fart.

Hamsuns rike

Turen videre gikk i strålende vær til Kjerringøy. Etter at TV-serien om Benoni og Rosa ble spilt inn i handelsstedet der, har stedet adoptert dikteren, og trekker til seg mange turister. Resultatet er at området rundt havna og handelsstedet nærmest har fått et preg av forstadsbebyggelse der rekke på rekke med hytter dominerer landskapet. Men vakkert er det der når sola skinner og himmelen hvelver seg høy og blå over dramatiske fjell og glitrende hav.

Lofoten lokket

Vi har hørt Lofoten bli lovprist under hele turen, så da værmeldinga meldte pent vær og sørvestlig bris, var det bare å sette kursen over Vestfjorden. I tråd med det vi har erfart tidligere, bommet metrologene både på retning vindens styrke, men vi kom oss over på skarp kryss og sterkt revede seil i nordøstlig frisk bris til Sørvåg i Moskenes. Der var gjestebrygga full, men inne i fiskerihavna oppdaget vi våre sveitsiske bekjente på S/Y Seelöwe, så vi fortøyde utenpå dem. De hadde vært opp til Nordkapp og dro videre sørover tidlig neste dag.

Velkomne

Siden gjestebrygga fortsatt var full, spurte vi de lokale fiskerne om vi kunne bli liggende, og møtte lutter velvilje. Da vi forsiktig forhørte oss om det også var mulig å koble seg til strøm på brygga, ble det stor aktivitet. Stor takk for velvilje og hjelpsomhet til Skule Olsen, Bjørn Nilsen og Steve Nilsen som ikke ga seg før de hadde funnet en passende kontakt og hadde koblet oss til! Sommervarme Det er nesten litt ironisk at Helt På Tur som valgte norskekysten framfor sol og varme i Middelhavet eller Karibia opplever så mye sol og varme hele veien. Lofoten har ligget badet i sol disse dagene og temperaturen har vært godt over 20 grader - i skyggen.

- Sist vi hadde det slik var vel i 1972, bemerket en av de lokale innbyggerne lett humoristisk da vi underet oss over at Lofoten-sommeren var så flott. Alene igjen Gjestemannskapet tok ferga fra Moskenes til Bodø for å komme seg hjem til plikter som ventet på hjemmefronten. Dermed er Fokkeslasken og Skipper'n alene ombord igjen. Det føles litt rart etter at vi har hatt gjestemannskap hele den siste måneden. Vi valgte å bli værende og nyte sommeren i Sørvågen. Vi har vært i Å - lengst sør i Lofoten, og vi har vært på fjelltur til vi måtte snu fordi Skipper'n var redd høydeskrekken skulle ta overhånd. Vi kunne helt klart ha tilbrakt mye tid her. For eksempel kunne vi ha gått på Norsk Telemuseum og fått vite mer om bakgrunnen for at Lofoten fikk Nord-Europas første trådløse telegraf i 1903. Vi kunne ha lært om tradisjonell fisking og fiskeforedling på Norsk Fiskerimuseum, og vi kunne ha besøkt noen av galleriene eller de andre museene i området. Slik ble det ikke. Men kanskje vi kan komme innom når vi kommer sørover igjen til neste år.

Nordover

Til tross for Steve Nilsens iherdige markedsføring av Værøy, går kursen videre nordover. Skal vi tro på det som sies, har vi mye flott i vente. Men bladene fyker av av kalenderen som løv av trærne om høsten og målet er å komme til Tromsø før hverdagen og det sivile livets plikter krever vår tilstedeværelse igjen om en måneds tid.