12-meter base i Sandefjord

Einar A. Sissener satser  friskt på å bygge opp en base for de norske 12-meterne på Framnæs i Sandefjord. I sommer er både «Erna Signe» og «Magnolia» klar for matchseiling og charter.

Publisert Sist oppdatert

STORT BILDE: Peter Ennals (til venstre)  og Einar A. Sissener har lykkes i å beholde våre eldste 12-metere i norsk eie. I sommer  kan alle interesserte oppleve  en seiltur i tolvmeter fra basen på Framnæs i Sandefjord. Foto til høyre: Sandefjords nye flaggskip «Erna Signe» har fått egen  brygge utenfor det gamle verftet på Framnæs  i Sandefjord. Her er det også plass til «Magnolia» og et par 12-metere til!

12-meteren «Erna Signe», Sveriges OL-båt fra 1912, har nå fått nye eiere og er blitt Sandefjords nye flaggskip. Den vakre båten har vakt stor oppsikt i hvalfangerbyen. Etter at «Erna Signe» kom fra vinteropplaget i Danmark og la til kai søndag har det vært tett med skuelystne på det gamle Sandefjordverftet på Framnæs. 

Det er Einar A. Sissener, mannen bak den store forvandlingen ute på Framnæs Mek. Verksted, som har etablert selskapene «Framnæs Classic Yachts» og «12 mR Framnæs» og sikret seg våre to eldste 12-metere under norsk flagg. Allerede i sommer vil båtene bli tilbudt til interesserte bedrifter og seilinteresserte for charterturer i Skagerrak og matchracing utenfor Sandefjord. 20 – 30 aktive seilere i Vestfold vil få være med som mannskap. Hver av båtene har ellers en proff skipper og en medhjelper om bord.

Utvider etterhvert

–Vi starter forsiktig i sommer med disse to båtene, men planen er å utvide flåten neste år, forteller Sissener.

Han understreker at satsingen er kommersiell og målet er å skape et aktivt og lønnsomt miljø bygget opp

omkring de vakre, klassiske båtene og det flotte anlegget på Framnæs. Foruten nye brygger vil seilerne ha alle ønskelige fasiliteter på Framnæs; en helt moderne restaurant i to etasjer med en fantastisk utsikt, seminar- og møterom. Restauranten vil også stå for all catering for seilasene. Seilerne får sitt eget møterom der det vil være briefinger, foredrag og møter.

12 seilere i hver båt

Det er plass til 12 seilere i hver båt, i tillegg til de to faste mannskapene. Båtene vil bli brukt både til korte matchregattaer med etterfølgende faglige og sosiale aktiviteter på land, og til lengre tokter i Skagerrak. De to båtene egner seg veldig godt for match-seiling fordi de har like rigger og seilutrustning. De har dessuten tre forseil hver, i tillegg til storseil og spinnaker/genaker. Og alle vinsjene er manuelle, så gjestene skal ikke få sjansen til å kjede seg om bord.

I sommer vil båtene også delta på Trebåtfestivalen i Risør og de store 12-meter regattaene som arrangeres der og senere i Marstrand. Neste sommer står flere av de andre store regattaene for klassiske seilbåter i Europa på programmet. –Den store drømmen er selvsagt å få begge båtene over til Newport i USA der 12 m World Cup arrangeres i 2009, sier Sissener optimistisk.

– Ideelt for klassiske båter på Framnæs

  – Denne basen her på Framnæs i Sandefjord er ideell for de store, klassiske seilbåtene i Norge, sier Peter Ennals. Han har ivret for en slik løsning i mange år og var også mannen som reddet «Erna Signe» fra å bli solgt til utlandet i år. Nå er han engasjert av Einar A. Sissener i forbindelse med 12-meter prosjektet på Framnæs.

– Sandefjord ligger strategisk til, med en godt beskyttet havn på Framnæs, et flott anlegg på land med alt man kan ønske seg av fasiliteter, og bare en kort seilas ut til Skagerrak med både svenskekysten og Sørlandet innen rekkevidde av en dagsseilas, ivrer Ennals. Det er kort vei til Sandefjord fra hele Sør-Norge, og med fly og ferge fra utlandet. -Interessen for å oppleve en seilas i de fantastiske, gamle 12-meterne er stor, både blant aktive seilere og bedrifter som vil tilby sine ansatte eller kunder en team-opplevelse de sent vil glemme, sier Peter Ennals.

Du finner mer informasjon på  http://www.framnescy.no