Pål g Pauline er begge erfarende regattaseilere.
Pål under foredraget i Lillestrøm
Pål Bratbak

Tur, ikke mekking

Pål Bratbak holdt foredrag i Seilas regi under Sjøen for alle. Han skal på langtur for annen gang, nå med baby, kone og to små i 31 fot. Her er hans tanker rundt sin andre tur til Karibia.

Publisert Sist oppdatert

Hans kone, Pauline Book Bratbak er gravid og har termin om tre uker. Fødselspermisjonen gir en unik mulighet for å finansiere en slik tur mener paret. Med seg sak de også ha deres to sønner på 7 og 9 år som er vokst opp i båten. I august setter de av gårde og har planer om å være ute i ni måneder.

Erfaringer fra IF

For Pål blir dette hans andre langtur. Sist han seilte var på midten av 90-tallet i en IF. Mens de andre båtene de møtte stadig hadde noe å skru på, var det aldri problemer med IFen. Men Pål syns båten var våt, og seilte litt tregt.

Perfekt båt

Pål hadde bare godord om familiens båt, en First 31.7 (Store bildet). Med den har han seil OneStar, TwoStar og diverse Hovdan Skagen Race, da med barna som mannskap. Familien har også hatt lange sommerferier i båten. Pål mener at båten er raskest i sin størrelse på markedet. Å seile fort setter Pål pris på. Han vil derfor prøve å begrense vekten mest mulig under langturen også.

Enkelt er bra

En båt på 31-fot gir begrensinger på hva som kan puttes om bord. Han skulle gjerne tatt med dykkerutstyr, men det er det lite plass til. Han dropper også radar, sist hadde de bare tre dager med tåke. Det blir heller ikke plass til sykler og windsuringutstyr.

Sparer på strømmen

Strømkildene om bord blir motoren, landstrøm og solcellepanel. Hadde deilt lenger ville han valgt en duogen i tillegg. Den produserer strøm både av vind og vann. Om bord blir det kjøleboksen som drar strøm. De vil prøve å proviantere slik at de ikke er avhengig av den. På havet gir solcellen nok strøm til lanterner, begrenset innebelysning og til noen minutter for å sende  posisjonsrapport til land. Familien skal seila ARC. Det har de valgt mest med hensyn til barna slik at de møter andre barn før og etter seilasen, samt å få et konkurranse element under atlanterhavskrysningen.

Utstyr

Pål har alt montert et vindror på båten og er meget fornøyd. Pål fortalte at et vindror fungerer bedre på en langkjølt båt, men gjør jobben på Firsten også. Vindrors styrke er at den ikke drar strøm og er til å stole på. Om bord har de også en billig autopilot som vil bli brukt når det ikke blåser. Pål Bratbak er Navigatør på Kystvaktfartøy, men generelt skeptisk til lystbåtelektronikk. Han foretrekker å navigere på papirkart.

    ARC krever kommunikasjonsutstyr som gir dekning over hele Atlanterhavet. Alternativene er langbølgeradio eller satellitttelefon. Telefonen er enklere å montere, men Pål ville valgt radio om de skulle i Stillehavet. Da kunne de snakke gratis til andre båter.

    Riggen er bra nok mener Pål, men han har forsterket storseilet og satt i et ekstra rev. De vil ha med en stor genoa på rulle og en lite fokk på rulle samt en stormspinnaker.

   

Mye vind i Karibia

Pål vil også he med et skikkelig anker, stort nok til at han kan forlate båten med god samvittighet. Det blåser mye i Karibia har Pål erfart, mye mer enn i det man kan se cruise brosjyrene.  Jolle med motor blir også med. Motor er viktig, fordi det ofte er for mye vind til å ro. Vi har en gammel jolle som jeg tror ingen vil rappe, forteller Pål.