Liten og tungt lastet
ARCs minste båt er en Folkebåt. Den skulle i følge CE-merkingen holde seg nær land. Vi tok en titt om bord før starten av Atlanter-havskrysningen.
I CE-kategori C, som Folkebåten er katogorisert for, finner man mindre seilbåter, større snekker etc. som er beregnet for ferdsel langs kysten i inntil liten kuling og bølgehøyder på to-tre meter. Alt ved startlinjer på ARC var forholdene for røffe for den lille båten.
Lastet over vannlinjen
Det er mye som skal med for en tur over Atlanterhavet. Om bord ble det lastet mat og drikke for to mann for over 20 dager. Vi var om bord rett før start og snakket med skipper Henry Adams. Der konstaterte vi at vannet stod helt opp til selvlenseren i cockpiten, og ved den minste krengning ville det komme vann inn i cokpiten.
– Vi kommer til å tette dreneringen for å holde cockpiten tørr på dager med finvær, forklarte Adams.
Kun solcellepanel
Mens andre båter snakket om hvor mye motor de måtte kjøre for å lade batteriene, var Adams mest opptatt av hvor effektivt det lille solcellepanelet var. Den lille påhengeren på hekken var til lite nytte, og de hadde ikke mer enn 40 liter bensin heller. Lanternene er LED-teknologi. Ellers er det PCen og Iridiumtelefonen som drar strøm.
Langbeint båt
Henry Adams har seilt Folkebåten langt de tre årene han har hatt båten. Båten er laget i Danmark i 1991 og kjøpt billig. Båten med navn «Ariel» har ført Adams til Skottland og det meste av England hvor Adams bor. Han har også fraktet båten til Middelhavet hvor han seilte i fjor sommer. Planen er å seile nordover til New York etter Karibia før kursen settes for nok en Atlanterhavskrysning på vei hjem. En tur som kan bli mye tøffere en turen over fra Las Palmas til St. Lucia.
Uproblematisk seilas
Så langt har kryssingen gått uproblematisk i følge båtens blogg. Mye regn, fisking og store bølger har det vært. Høyeste hastighet har vært over 12 knop. Ikke så galt i en liten båt som passer best til innaskjærsseilas i følge CE-merkingen.
Du kan lese blogen til båten her.