Kroken til kutterstaget er selvlaget.
Krokene på bommen gjør at revet ikke hopper av før man strammer fallet.
Truls ar montert hemper på ringen til revet i storseilet. Det gjør det enklere å få seilet ned i kroken på bommen.
Trommelen er lagt under dekk, båten er fremdele fra 1991.
Løygang på targabøylen.
Thea har skjøte ført under dekk. Ike mange båter i 1991 hadde det.
Dørene i Dehleren har smarte løsninger for oppbevaring av småting. Kjekt for langturseilere.
Marthe gjør lekser på navigasjonsbordet.
Tobias trener over salongen som har blitt en stor køye.
Marthe og Tobias i salongen.
Truls har laget en egen vest til Tobias. Han har montert sikkerhetssele og lys på en seilervest. Den ble godkjent av ARC.
sikkerhetsustyret er på plass.
«Thea» ut fra start av ARC ved Las Palmas.
«Thea» har løst kutterstag for stormfokk med tilhørende lensetakler. Den har også strutstag i toppen for masthead Code-0 og gennaker. Skikkelig fleksibel langtur rigg.
Det er mye utstyr på en langturbåt. «Thea» har en fantastisk cockpit og hekk for formålet.
Mannskapet om bord i «Thea» under ARC
Imponerende langturbåt

Imponerende langturbåt

Vi var ombord i de fleste norske deltagere i ARC. «Thea», en Dehler 43 CWS var en imponerende langturbåt med fikse løsninger. 

Publisert Sist oppdatert

«Thea» er en Dehler fra 1992. Båten ble kjøpt i fjor vinter av familien Olsen fra Fredrikstad. Christin og Truls er på et års langtur med sine barn, Tobias (8) og Marthe (12).

Truls er snekker og handyman. Båten var godt utstyrt når han kjøpte den, men har gjort en rekke forbedringer for å gjøre båten enda bedre for langturseilig.

Moderne turseiler

Dehler 43 var lang forut for sin tid da den ble lansert på begynnelsen av 90-tallet. Båten har en hekk som kan åpnes, og doble ratt. Det gjør cockpiten meget anvendelig. Båten har også en targabøyle og vindskjerm. På targabøylen har Truls montert en løygang. Det gjør at det er mindre med tau i cockpiten samtidig som skjøtepunktet på bommen her helt bak som reduserer belastningen på bommen. Med sprayhood mellom targabøyle og vindskjermen har båten en fantastisk beskyttelse mot dårlig vær.

Flott rigg

Båten har en 7/8 rigg, så fokka er litt mindre enn på dagens båter. Utrolig nok er trommelen til fokka montert under dekk. Truls har fått montert et avtakbart kutterstag for tøffe krysser. Båten har også et lite baugspryd hvor familien kan sette både en Code-O seil og en asymmetrisk spinnaker.

Truls har gått vekk fra Dehlers en-line revesystem. For å gjøre revingen enklrere har han fått montert kroker på bommen som gjør at han kan feste revepunktet foran på masten, så gå bak og stramme fallet, uten at revepunktet hopper av.

Smart under dekk.

Båten har en fornuftig langtur innredning. Den har to konvensjonelle akterlugarer. Toalettet er rett ned fra trappa til styrbord, mens byssa er til babord. Kartbordet er plassert sentralt i midten av båten. Her fungerer kartbordet som lekseplass for barna, avsetningsplass for byssa, kontor og kartbord.

    Salongen er en diger u-sofa på styrbord side. På babord side er det to soler. Hele u-sofaen ble gjort om tile en gedigen køye for Atlanterhavskrysningen. Under køya ble det plassert mat og drikke.

Vannrenseri

Om bord har Truls og Christin fått montert et avansert vannrensesystem. Det fungerer nesten som en watermaker. Vannet blir renset gjennom en membran som tar vekk alle mineraler og bakterier. Fordelen med systemet er at man slipper å bære tungt drikkevann i flasker hver gang man handler forteller Christin. Drikke vannet fyller vi i tanken.

Rask også

Foruten smarte løsninger seiler båten også raskt og kommer i mål i St. Lucia om ikke mange dager som en av de beste norske båtene. Ikke dårlig med barn om bord.  Truls og Christin har også seilt bra i regattaer her hjemme med båten. I Hovdan Skagen race deltok de to i shorthand-klassen og ble nummer syv i klassen.

Nettsiden til Thea finner du her.