«Apex» i Las Palmas før start.
Ole-Jan Midttun til vestre har fått med seg godt mannskap fra Bergen.
«Apex», raskeste norske

«Apex», raskeste norske

For mange av de norske ARC deltagere er seilasen en regatta. «Apex», ligger langt frem i feltet.

Publisert Sist oppdatert

«Apex» er en First 44.7 fra Bergen med Ole-Jan Midttun som skipper. I går var det en uke siden start, og Ole-Jan Midttun kunne notere seg å seilt halve etappen (Ringet inn i det store bildet).

Leder

«Apex» leder sin klasse, Cruising Class B, og ligger først av de norske båtene. «Apex» ligger som båt 21 av 236 startende båter. Plassen bak «Apex» ligger det en X-50 og plassen foran en Oyster 72.

Fartsrekorder

På «Apex» blogg skriver mannskapet a de stadig noterer seg nye fartsrekorder. Lørdag kunne de npotere seg 15,3 knop med spinnaker, og natt til søndag ble rekorden tangert med genoa 3.

Fra Apexs blogg:

I dag (søndag)  ca kl 18 vil vi passere halvveis over .Da har vi 1333 nm igjen. Vinden skiftet retning i natt fra øst nord øst til øst sør øst. Vi vet ikke hvor gunstig det er for oss i forhold til de andre. Men vindskiftet gjorde at vi nu kan holde rett kurs mot målet.

Vi har ikke fått lesbare posisjonsrapporter på 2 dager ,så nu er vi meget spente. I siste rapport var vi no. 12 over all og nummer 1 i vår klasse "Cruising 1 B" . Vi har det bra men det er slitsomt med alle bølgene.

Skader og ulykker

For andre gang på to dager hard et vært blitt foretatt redninger. Først ble ulovelig imegranter reddet, og i går måtte «Gigi», en Swan 48, plukke opp mannskap fra «Barbary Duck», en gammel Westerly som ikke deltok i ARC.  Om bord i Volvo 60 «AAG Big One» klarte et av mannskpate å brenne seg under byssetjenesten. «AAG Big One», tidligere «Chessie Racing» ledet ARC og hadde en plan om å slå rekorden på 11 dager og 5 timer. Nå blir båten seilt av et russisk mannskap. Den skadde; Alla Byazina, er blitt overført til en lastebåt som vil føre ham til sykehus i Las Palmas.