Gutte prøver å lage parabol for å få in WiFi signaler bedre. Første modelle var laget av Tore Holte av ølbokser. Her jobber Per movig med en ny modelle basert på baksiden av et Seilas og aluminiumsfolie.
Motoren har to dynamoer hvor diameteren er økt for å øke turtallet på dynamoen.
Heftig batteribank
Displayet som gir full informasjon om bruk en av strøm om bord. Også historisk. Hans Cappelen forteller at dette instrumentet har gitt dem en ide om hva av utstyr om bord som trekker strøm. PCen er en versting.
Mannskapet om bord i «Nora Simrad» klare for AtlanterhavetForan, Jan Evang, skipper. Bak fra venstre Claus Keller, Tore Holte, Hans Cappelen, Ragnar Tveit, og Per Movig.
Hillestad ved dynamoen i motoren.
Nora Simrad

Full kontroll på strømmen om bord i «Nora Simrad»

Takket være et spesialtilpasset strømsystem trenger den 46 fots lange båten hverken vindgenerator eller solcellepaneler.

Publisert Sist oppdatert

Nora Simrad er en Alubat Cigal laget i aluminium. Båten er drevet som et sameie hvor eierne deler på bruken av båten. Meningen er å seile rundt jorda i fire til fem år, og så og selge den igjen. Noen tidsrom er mer attraktive enn andre, og disse tidsrommene blir aksjonert bort.

Riktig balanse i strømsystemet

Ole Petter Hillestad fra Elektromarine er strømekspert og har stått bak strømopplegget i «Nora Simrad» Han mener at strøm om bord ikke er noe problem så lenge det er balanse i båtens system. Når man lager et strømsystem må man vite hvor mye strøm som brukes per dag og hvor lang tid det går mellom hver gang man ligger til land og får landstrøm. Hillestad forteller at underladning er batteriets verste fiende.

Spesiallaget dynamo

Om bord i «Nora Simrad» er det to dynamoer, en for startbatteri og en for forbruk. Dynamonene er spesialtilpassete slik at de gir mer effekt. Hillestad hevder at orginaldynamoene som blir levert på de fleste båter yter sjeldent mer enn 50 prosent av oppgitt effekt. Dynamoen på «Nora Simrad» har et større reimhjul slik at turtalet på dynamoen øker. Om bord er det en stor energipakke fra AGM som kan ta i mot mye strøm på kort tid. Banken er på 576 amph. Dynamoen om bord produserer fra 100 til 160 amp.

Sjekker strømbruken

Om bord i aluminiumsbåten sitter det et display fra Mastervolt som gjør at Hillestad kan sjekke hvordan strømmen på båten har blitt brukt. Vi leser at strømnivået har kommet under 50% 43 ganger siden båten kom på vannet for et år siden. Batteriene om bord skal tåle flere tusen slike utladninger, og skal med riktig bruk vare over ti år mener Hillestad. Han ser også at det har vært en voldsom utlading, og det stemmer også med båtens hsitorikk. Det var en gang ikke landstrømkontakten ikke var skikkelig i og inverteren om bord ble brukt til noe som krevde mye strøm.

Solcelle for topplading

Hillestad anbefaler å kjøre motoren en time per dag for å dekke strømbehovet om bord. Batteriene bør også topplades hver tredje uke. Har man ikke tilgang til landstrøm kan solcellepanel gjøre nytten for topplading. behovet for det kan ikke Hillestad se at båten har.