Lokal båt utenfor byen.
Odessa harbour ovenfor trappane.
Han tuller du ikke med...rett og slett!
Internasjonalt i "småbåthavnen" i Odessa.
Høsttokt.
"Katran" under regatta.
Albert og teamet sin båt "Katran". en open 80.
Inn i havnen etter endt kysttokt med "Akatsia" og Alex.
Strendene er endeløse langs kysten.
Den nye havnen i Odessa sentrum.
"Odin" er tydeligvis inspirert av våre to lands felles historie (Olav den Helliges datter giftet seg med kong Jaroselv av Gardarriket, som nå er Ukriana)
Skipsklokka til "Akatsia" er forseggjort.
Lokal havnekiosk.
Irina er på samme måte som Ørjan en ivrig fotograf.
Et av de heller merkelige tilskuddene til den urkainske overklassens havneanlegg..Dette er et restaurantkompleks..
Alex til rors.
Lokal ankerdram: sitron, ost og kryddervodka!
Unge odesitter finner veien til den nye småbåthavnen for å date og drømme.
Optimisme på synkende grunn
"Akatisa" .
Verkstedet hos Irina og Albert.
Irina i lageret på butikken deres.
Opp med genuaen
Styrhuset på er også bygget om av Alex.
Alex og Albert .
Det er fortsatt gratis å drømme.....
Oktobersol på Svartehavet.
Høye blokker og nye havner bygges, til tross for de synkende bunnforholdene.
Transbunkers er populære båter i den tidligere sovjetstaten.
Regattaseiling i stille vind.
På vei opp i masten på "Akatsia".
Irina er på samme måte som mannen utdannet marineingeniør.
Ikke akkurat siste nytt fra Raymarine eller Geonav, med det duger som bare det!
Alex sin "Akatsia" innefra.
På omvisning i styrhuset "Akatsia" med Alex.
Nye havner popper opp.
Optimistjoller er populære også i seilnasjonen Ukraina- sjekk den med rosa seil!
Alex "Sacha" som vinsjegorilla på egen skute.
"Akatsia" fra masten.
Minner ikke dette litt om området mellom Antibes og St.Tropez....?
På tur med Alexander sin ombygde redningsskøyte "Akatsia".
Optimisme på synkende grunn

Optimisme på synkende grunn

Svartehavskysten er pefekt for båtliv og seiling. At grunnen synker  er intet hinder for å bygge flere og større småbåthavner langs Ukrainas riviera.

Publisert Sist oppdatert

Foto: Linn og Ørjan Krogh Hansen, Albert og Irina Kabakov.

Et ungt par har slått seg ned ved bryggekanten og peker på en av de lekre cabincruiseren i havnen i Odessa. Noen meter lenger bort har et stivpyntet brudepar nettopp avsluttet fotograferingen med den eksklusive og nyetablerte yachthavnen som kulisser.

Ukrainerene har for lenge siden sett mulightene for utbygging av havner og tilrettelegging for privat båtliv, men det er først nå at økonomien i det fattige østeuropiske landet har tatt seg opp slik at det har begynt å gi synlige resultater.

– Men luksusen er foreløpig forbeholdt de få,  forteller Open 80-seiler og båtforhandler Albert Kabakov og kona Irina fra Odessa.  Sammen driver de Katran-kjedens forretning i Odessa, med fiskeutsyr og salg/import av båter som spesialitet. Blant merkene som føres er lokale Brig-båter i plast og RIB-versjoner, UMS metallbåter, samt franske seilbåter som Beneteau og Jeanneau. I tillegg er det offisielle servicepartnere med verksted for Mercury, Yamaha, Evinrude og en rekke andre båtmotorer.

En ny riviera fødes

Selv om gapet mellom de som har penger og de som ikke har noe er stort,  tyder alle tegn på at båtentusiastene i Ukraina ser optimistisk på fremtiden. For å vise oss hva de mener inviterer Albert og Irina oss med på en dags cruise langs kysten. Båten heter " Akatsia" og er en ombygget redningsskøyte fra russertiden som tilhører deres fransktalende kamerat Alexander. Han  har bygget om båten på fritiden, ved siden av full jobb som advokat.

Vi kjører først med bil en halvtime gjennom jordbruksområder og maiåkre, før vi svinger inn til en privat havn, med store halvferdige bygninger på alle kanter, og et tyvetalls båter i havnen.

– De bygger ny yachtklubb her, forklarer Albert. 

Vi får vite at det er stor forskjell på prisene og medlemskontigentene fra en båtforening til en annen, og at det også er fritt frem for utlendinger å melde seg inn og søke om båtplass.

Selv om det er oktober er temperaturen godt over 20 grader, og det er nesten vindstille på sjøen.  Flere steder bader folk fra de milielange Svartehavsstrendene. Overalt langs kysten er det stor byggevirksomhet, og det er ingen tvil om at ukrainerne er i ferd med å bygge opp sin egen Svartehavs-riviera.

Luksus på usikker grunn

– Se der, det er et gammelt sanatorium fra kommunisttiden som nå gjøres om til luksusleiligheter, peker Irina.  De store trekantede bygningene som ruver over stranden minner sterkt om den franske rivieraen. Men odesittene sliter med et problem;  grunnen under dem. For noen hundre år siden ble det drevet utstrakt gruvedrift under det som på begynnelsen av 1900-tallet ble omtalt som Øst-Eurpoas Paris, og prisen for dette må odesittene nå betale i form av å leve på en grunn som stadig synker.

Det verdensberømte operahuset inne i byen har vært stengt i flere måneder på grunn av vedlikeholdsarbeid som følge av at bakken synker, og nå sliter båtfolket med det samme.

– Det skal anlegges nærmere 200 nye båtplasser bare i denne havnen, og den store utfordringen er naturligvis den synkende grunnen, sier Albert.  Flytebrygger er dermed det sikreste, men det koster penger. 

Hvem som skal ha alle de nye båtplassene er forløpig uklart, men at noen vil bli solgt til utlendinger ser han ikke bort fra.

–Fortsatt en B-nasjon?

Selv om både Albert og Irina er utdannet marineingeniører ved  Odessa Institute for Marine Engineering,og har ledende jobber innen den ukrainske båtbransjen innrømmer de at det ikke alltid er lett å være fra Ukraina når de skal på messer i vest.

– I fjor, da vi skulle til Düsseldorf-messen somlet de så med visumsøknadene våre at vi først fikk innvilget visum etter at messen var over. Muligens ser enkelte fortsatt på oss som en slag annen rangs nasjon, sukker Irina, som under studietiden seilte store deler av Norge på langs to ganger.

– Jeg har seilt fra Bergen til Tromsø, fastslår hun stolt. Og er vel mer enn de fleste av dere nordmenn har gjort? Vi kan ikke annet enn å nikke ...

Se alle våre bilder fra båtturen langs kysten av Odessa her: