Marit
Nils Johan
I full storm nord i Australia

I full storm nord i Australia

Marit og Nils Todal opplevde "hælvete" i sin Beneteau First 43.5 i disse dager. Her er deres rapport.

Publisert Sist oppdatert

Reisebrev fra Gulf of Carpenteria. 27.07.2007

Vi er nå ankret i Two Isl. Bay innenfor vestsiden av Cape Wessel  etter å ha krysset Gulf of Carpenteria. (På hjemmesiden www.sy-checkmate.com kan dere se vår posisjon til enhver tid)  Vi var rundt 10-12 båter som startet fra Seisia søndag morgen etter  bra værmeldinger, men senere på dagen kom det "strong wind warning"  og da var det for sent å snu.

Full storm

Første natta var det ikke så galt,  men skikkelig uryddig sjø med bølger fra alle kanter. Siste døgnet  var et "hælvete" med vindkast opp i 47 knop, altså bort i mot full storm. Jevnt var vinden 33 - 40 knop og bølger så høye som hus. Vi  skalket alle luker og seilte med ca. 5 m2 genoa ute. Vi lå på  dørken og fulgte med på Radaren. Utkikk  ute var umulig for det vasket over båten hele tiden. Vi hadde VHF -  kontakt med noen av de andre båtene og hver time omtrent kalte vi  "All ships, all ships" og oppga vår posisjon slik at andre visste  hvor vi var.

Tett skipstrafikk

Det går ei skipslei paralellt med den kursen vi gikk  og et par plasser på ruta går det skipslei på tvers. Vi hadde kontakt med et skip som krysset vår kurs og så den på radaren og vi la om kursen til styrbord til den hadde passert.  Dette var den verste opplevelsen vi har hatt på de 25 år og  bortimot 60.000 n. mil vi har seilt. "Checkmate" klarte brasene  uten uhell selv om den fikk skikkelig juling. Noen ganger hadde vi  følelsen av å ramle ned i store hull i sjøen. >  Å komme i lun havn etter en slik opplevelse er helt ubeskrivelig.  Det ble en god natts søvn.  Det er fortsatt "strong wind warning" så her blir vi liggende noen  dager til vi får inn ei lang god værmelding. Ønsker ikke denne  opplevelsen om igjen.

Strengt i Australia

Føste dagen ble vi oppsøkt av et fly fra "The Australian Coast  watch". Vi ble oppkalt over VHF radio og måtte oppgi båtnavn,  registreringsnr.,hjemmehavn, "last Port of call", "next Port of  call", om vi hadde "cruising permit" etc. etc.  Her i Aus. blir  grensen grundig kontrollert. De har en meget grundig overvåking av  eventuell illegal innvandring fra landene i nord. På mange måter er  det også en sikkerhet. Det å vite at vi er under kontroll. Vi er da  sikkert registrert hvor vi befinner oss både  hos tollerne, imigrasjonen og hos Det frivillige Redningsselskapet,  VMR (Volunter Marine Resque).

Håper alle har en fin sommer der hjemme. >

Hilsen Marit og Nils Johan