Artikkelforfatteren legger kursen for neste dag.
Uventet besøk...

Med Ovni i De franske antiller

Seilas-abonnent John Åge Rasmussen har kommet hjem fra en ti-dagers bareboat-seilas i De franske antiller. Her forteller han om en spennede uke med deilig sol …..og mystisk nattlig besøk!

Publisert Sist oppdatert

 Kjæresten og jeg har en stund syslet med tanken på turseiling/ferie i Karibia. Vi fant et brukbart tilbud hos Antilles Sail på øya Guadeloupe i De franske antiller. For perioden 18.- 28.januar i år. Etter at bevis på at vi har seilerfaring, VHF sertifikat (begrenset radiotelefoni sertifikat) fikk vi grønt lys for leie av en Ovni 345 med senkekjøl. Etter ankomst Pointe á Pitre på Guadeloupe ble vi hentet av Antilles sail med taxi. 25 euro og en halv time senere var vi ved båten. Antilles Sail ligger ved marinaen i Le Gossier, hvor målgang for Route de Rhum er.

    Utsjekk av båten gikk på en time, i tillegg fikk vi med snorkleutstyr gratis. Vi fikk en anbefalt rute for den tiden vi skulle seile, med kun franske øyer. Dermed slipper man masse papirarbeid ved innsjekking til andre land. Antilles Sail sendte oss liste på proviant, med priser, og tilbød seg å handle inn uten ekstra kost. Vi avslo dette og handlet selv på butikken som lå et steinkast fra marinaen.

Ovni på tur

Ovni 345 har alluminium skrog og heve/senkekjøl. Dypgang varierer mellom 0, 5-2,1meter, og roret vippes opp hydraulisk. Dette betyr at om man vil så kan man fortøye i en palme ved stranda. Båten hadde to lugarer og er innredet for maks fire personer på tur. Storseil og rulle genoa er mer enn nok for fin turseilas i ganske steady 15-20 knop vind. Båten var fra 2003 og var forholdsvis slitt i innredning og det var nok litt «pumpelukt». Kansje ikke til å unngå på en charterbåt i varmen.

Sekser for service’n

På øygruppen Les Saintes fikk vi problemer med kjølevannet da vi for motor manøvrerte inn mellom ca 40 båter for å ankre opp. En hylende alarm under hele prosessen gjorde oss litt stressa. Vi ringte service nummeret vi hadde fått oppgitt og forklarte problemet. Etter litt frem og tilbake sa de at de ville komme og se på saken, og etter ca to timer kom en RIB i ca 40 knop. De byttet impeller på sjøkjølevannpumpen og alt var ok. Sekser for den. Men det var ikke impelleren som var problemet. Senere når vi hadde beslått og startet motor oppstod problemet igjen. Systemet tømte seg når sjøvannsinntaket kom over vann i litt skarp kryss. Vi fylte vann fra bøtte i sjøvannsfilter og kjølingen var tilbake. Ruten Første dag seilte vi fra Le Gossier til St. Franscoise på Guadeloupe. Neste dag til Ilede Petit Terre, - en liten flat øy ytterst i øygruppen med en fantastisk lagune innenfor revet. Revet kan være litt tricky å komme gjennom hvis vindretningen er ugunstig, og vi måtte vente et ekstra døgn for å komme oss ut igjen på grunn av kjempebrott. Inne i lagunen var det som å snorkle i et akvarium, - helt fantastisk!. Iguanaer og andre sjeldne arter var det mye av.

Besøk av lyssky skipbrudne

Vi hadde en episode på natten da det banket i skroget og noen ropte og skrek. Vi kom oss ut i en fart med lommelykt og kniv. Der på badeplattformen stod to mørke skikkelser og bablet noe forferdelig på kreolsk. Vi fikk roet dem ned og forstod at de hadde svømt inn fra revet hvor de hadde forlist. Båten var knust og to andre kamerater hadde svømt over til andre siden av lagunen. Vi tilbød å kalle på hjelp via VHF og sa at de kunne forklare selv, men det ville de ikke. De ville bare låne jolla for å plukke opp en del ting. Så vi fikk ut jolla og lot de dra avgårde med den. De kom tilbake etter et par timer, selvfølgelig roende med avbrutt brytepinne i propeller. Vi tilbød oss å ta de med til Guadeloupe, men det ville de heller ikke. Noen ville snart hente dem sa de. …De ble sittende på stranden hele dagen og ble med en turist charterbåt fra et hotell inn når kvelden nærmet seg. Det må ha vært noe som ikke tålte dagens lys de to holdt på med, siden de var ute på revet midt på natten. Men hva vet vi?. ..litt action ble det jo.

Herlig ferie i ok båt

Ferden gikk så videre til Marie Galante, hvor vi ankret opp i St. Louis, en ganske forfallen men pittoresk liten landsby med mange rum-destillerier. Grei ankringsplass. Neste stopp var øygruppen Les Saintes, veldig mange bra havner og et yrende liv. Vi spiste noen fantastiske måltider der og hadde mye moro. Så var ferien over og vi seilte tilbake til Guadeloupe og leverte båten i renere stand enn vi overtok den. Vi fikk vårt depositum på 1000 euro tilbake uten sure miner. Leieforholdet var greit, men båten kunne vært i litt bedre shape. Det var en herlig uke med seiling, sol, vind og snorkling. Så bar det hjem til én meter sne og brøytekant som bagasjen måtte kastes over for å komme opp til huset….

Fakta: Guadeloupe og Martinique er franske oversjøiske fylker (Departement d’ outre mer), det vil si at innbyggerne er franske statsborgere (og EU-borgere) og at øyene nyter de samme sosiale gode som fastlands-Frankrike.

Valuta og språk: Euro er eneste gangbare mynt, ja dollar også, men da taper du på kursen. Alt er priset i euro. Priser på varer og tjenester er ca 25 prosent lavere enn i Norge. Veldig få snakker eller vil snakke engelsk. Mobilnettet er fransk og vi hadde dekning på de fleste steder og kunne ringe hjem eller sende meldinger. Kunne også ringe lokalt, ref. service telefonen til utleier.

Reisemåte og pris: Vi fant rimelige billetter på strekningen Molde-Paris- Guadeloupe som ble kjøpt over internett; 15000,- tur- retur for begge to. Turen krever skifte av flyplass i Paris og overnatting til ca kr 700,-. Husk check inn minst en time før avgang. Air Caribes stenger innsjekking en time før, så det var  flaks at vi var der i tide!.

Alle foto: Privat