Claus er fra Danmark og skipper på Ragnarok.
Villmann, en Albin Cirrus fra 80-tallet var ikke egnet for langtur.
Roret knakk, men Ragnarok kom i havn takket være vindroret.
Jørgen Ree Wiig

Mekking i eksotiske havner del 2

Jørgen Ree Wiigs langtur strandet i Barcelona i høst. Nå har han mønstret på en annen seilbåt i Sør- Amerika og er klar for å runde Kapp Horn før vinterstormene. Hadde det ikke vært for at roret er knekt og motoren defekt.

Publisert Sist oppdatert

Jørgen Ree Wiig ville seile jorda rundt i en Albin Cirrus, men fant ut at båten var sjøudyktig, Jørgen skriver til oss og forteller:

– Dessverre fant vi Villmann altfor sjøudyktig til at det var forsvarlig å seile lengre seilaser. Altfor rund i formen, vinglete i vannet, langt ifra noen havseiler den Cirrusen. Vi tok den derfor opp i tørrdokk i Barcelona, og det var sviiiinedyrt. Erlend skal frakte båten hjemover en gang i april/mai. Hvordan vet jeg ikke, men det var snakk om å prøve seg på å seile opp Svartehavet så kanaler og elver i Russland og komme så langt som mulig før Villmann må heises opp på ett lasteplan for videre transport til Østersjøen, men dette er bare spekulasjoner.

 

Fra et problem til et annet

Jørgen Ree Wiig har virkelig drømt om å seile rundt jorda, og når Cirrusen ”Vilmann” havnet på land, mønstret Jørgen på ”Ragnarok” i Sør Amerika.

– Jeg seiler med Ragnarok fordi Claus hadde sett hjemmesiden til Villmann og sendte oss en mail og fortalte om sine planer. Planen først med Ragnarok var å seile til Antarktis, noe jeg har drømt om å gjøre i 3 år. Men vi har hatt såpass mye problemer med knekt ror og motor at sesongen i Antarktis er over og må ta oss til takke med å "bare" runde Kapp Horn i denne omgang! Planen etter det er å seile oppover Chile, så ut i Stillehavet til Påskeøya, Robinson Crusoe Island, Polynesia og videre til Australia hvor jeg sannsynligvis mønstrer av. Hva som skjer med Ragnarok da, vet jeg ikke. Det vet heller ikke Claus en gang.

 

Motortrøbbel og seilingsnekt

Akkurat nå er jeg og Claus (vi er de eneste ombord Ragnarok nå de andre 2 har fått nok og har dratt) i den lille byen Santa Cruz som vi måtte gå inn til fordi vi hadde motorproblemer. Her oppdaget vi at ytterligere to av stempelfjærene hadde røket (en røk i Puerto Deseado etter at en ukrainer tukla med motoren) og vi trodde vi måtte bestille nye fra Buenos Aires. Utrolig nok etter litt spørring og graving hos lokale motormenn fikk vi tips om en merkverdig skrue som visstnok hadde litt av vært av motorting i bakgården sin. Vi oppsøkte denne overgrodde bakgården, som var full av katter, trær og rustne motordeler og jaggumei tror du ikke han hadde 12 stykk gamle stempelfjærer slengene som passet perfekt! Nå skal vi tilbake i båten for å mekke videre på motoren, som vi har måttet demontere helt og vi bare håper at det ordner seg denne gangen med motoren, fordi vi får ikke lov av Prefecturaen (kystvakten) å heise seil før motoren er i orden! Og der vi ligger fortøyd nå er det opptil 7 knops strøm og båten får så sinnsykt med juling at det rett og slett er hjerteskjærende å være ombord og høre på.

Les mer på nettsiden til Ragnarok og Villmenn