Arkivbilde av Empire
Heidi og Eivind

«Empire» tilbake i Mar del Plata

Vi har fått mail fra Eivind Bogerud som forteller om deres opplevelser i Sør Atlanteren hvor de måtte snu etter å fått en lekkasje i rorstammen.

Eivind og Heidi syns vi overdramatiserte historien om deres lekasje ombord i «Empire». Her forteller Eivind hva som skjedde og hva de skal gjøre fremover.

– Etter 2 døgns seilas mot Sør Georgia ble avgjørelsen tatt om å snu. Kursen ble satt tilbake mot Mar del Plata. I nydelig vær med 12-14m/s rett fra siden, tok vi inn vann gjennom rorhylsen, ettersom farten begynte å overstige 6-7 knop og sjøene ble større.

Ved hvert vaktskifte inspiseres blant annet kjølsvinet og motorrommet. Dette har vi alltid hatt som rutine på lange seilaser. Vi forlot Mar del Plata torsdag 24. november om formiddagen i fint vær. Om morgenen den 26. oppdaget avtroppende vakt at det var litt vann i motorrommet og litt mer vann i kjølsvinet.

Vi fant raskt årsaken til vanninntaket. Simringen rundt rorstammen, som sitter øverst på rorhylsen, holdt ikke lenger tett i de tiltagende sjøene. På dagens flatbunnede båter må det mye større mengder vann til i skutebunnen før det lar seg lense med lensepumpene, så vi lenset vannet manuelt. Vi regnet ut at med den værsituasjonen vi hadde da, ville vanninntaket være på opp mot 10 liter i timen. Dette (og eventuelt mer i hardere vær) utgjør ingen større sikkerhetsrisiko for båt og mannskap, så lenge vannet fortløpende blir lenset. Derimot hadde ingen av oss særlig lyst til å tilbringe tiden i kjølsvinet med å lense båt på resten av turen. Derfor tok vi etter kort tid avgjørelsen om å snu. Mar del Plata er ”siste skanse” langs Sør Amerikas kyst der det er forholdsvis enkelt og sikkert å få levert deler. Kursen ble derfor satt tilbake mot utgangspunktet for etappen.

Lunde Båt hadde ny type tetting liggende på lager. Delen kunne vært sendt fra Norge før Empire klappet til kai i Mar del Plata, men sommel gjør at delen i skrivende stund fortsatt ligger i Norge. Vi setter nå vår lit til at DHL får delen raskt underveis, slik at vi om litt kan få den montert der den hører hjemme.

Empire klappet til kai i Mar del Plata klokken 1000. Klokken 1300 var vi ferdige med innsjekkingsarbheidet. Deretter tok Kapteinen på seg dykkerutstyret. (Se det store bildet) Klokken 1600 lå roret på bryggen, og vi kunne konstatere at simringen som ble montert i Chaguarams i Karibien for et halvt år siden igjen var kaputt. Fjæren i simringen var rustet tvers av.

For oss er det nå ikke annet å gjøre enn å vente og å nyde livet i en av Argentinas mest trivelige havnebyer. Sommeren er her. Kortbukser og sommerklær som ble pakket vekk før avgang, kan igjen pakkes frem. Ingen sure miner å spore ombord av denne grunn.