Jollepadle konkuranse med innlagt vannkrig.
Preben Bjoerkli, 12 år fra «Hvorfor Ikke» vant klovneutkledingskonkurransen i kveld.
Jørn og Eli i Silene
Det arrangeres en rekke arrangementer for langturbarna.

Klart for ARC start

På søndag starter Atlantic Rally for Cruiser og 226 båter ligger nå i havnen klare for å krysse Atlanterhavet og det er forventet at 255 vil starte. Av disse er det 17 norske.

Publisert Sist oppdatert

ARC er ingen regatta, men allikevel er det gøy å komme fort i havn på den andre siden. Båtene får et startnummer basert på hvilken rekkefølge de er forventet i mål. Iospinno, en Forgus 31 og Silene, en Norlin 34, begge fra Norge er blant de minste som starter. De norske båtene er helt klart mindre enn gjennomsnittet.

De norske båtene som er med i år har fått tildelt følgende ARC nummer. Berge Viking vil også starte, men er ikke på listene.

116 Meadow, Beneteau First 47,7

121 Dream Catcher, Hallberg Rassy 48

134 Capella, Jeanneau Sun Odyssey 47

138 Osare, Swan 46

140 Hvorfor ikke, Beneteau Oceanis 473

153 Queen of Hearts, Lagoon 440

179 Nijo, Beneteau Oceanis 423

183 Nano, Jeanneau Sun Odessey 42,2

187 Ringhorne, Beneteau Oceanis 411

143 Cristina V, Sweden Yacht 45

213 Harry Z Bavaria 38 AC

222 Sailabout, Dufour 385

223 Dumle, Feeling 39

234 Enya, One off

247 SILENE, NORLIN 34

251 Iospinno, Forgus 31

Eli fra «Silene» forklarer her hvordan deltager båtene får sine startnummere:

Ratingen (ARC TCF, eller time correction factor) baseres på informasjon eierne gir ved påmelding; Lengde overall, Vannlinje lengde deplasement, bredde, dybde, mål på seil, samt båtens alder. Opplysningene dokumenteres ikke, og ARC konkuransen for cruiserne er dermed prisgitt skippernes ærlighet.

Ut fra TFC gis hver båt et ARC ID-nummer. Båtenes ID-numre sier dermed noe om hvilken rekkefølge de forventes til St.Lucia i. De båtene med lavest nummer forventes tidligst i mål. Med vår 34 fots Norlin med LYS på 1.15 har vi fått ARC ID-nummer 247 (der 255 er  forventet "sistemann").

Vi gjentar stadig for oss selv at dette ikke er en konkurranse for oss.

Dersom vi skal klare å komme oss  jorden rundt med allerede skranten økonomi, må vi være forsiktige med seil  og utstyr. Jeg tror likevel listen med ID-numre vil ligge lett tilgjengelig, og bli grundig

sjekket når vi mottar posisjonsrapporter på andre båter.

I dagene frem mot start er det en rekke sosiale arrangementer for seilerne, og leker for den stadig voksende mengden med barn som er på langtur.