Karibias hvite strender. Foto: Privat
Isla Cubagua. Foto: Privat
«Don't worry» ved Los Testogos. Foto: Privat

Møte med hai og steelband i Karibia

Norske Elisabeth Welle og kjæresten Anders nyter for tiden seil-livets glade dager med båten «Don’t Worry» i det sørlige Karibia. Seilas presentere her noen utdrag fra deres reisebrev fra øyene Tobago Keys, Union Island, Grenada og Los Roches i Venezuela.

Både i går og i dag har vi vært og snorklet sammen med noen vi kjenner, og det har vært utrolig bra. Vi er på Tobago Cays og det er så nydelig her. Vannet er så klart. Tror jeg aldri har sett så klart vann. Det går fra klar turkis til mørkeblå.

Det er et kjempestort hesteskorev her og i går snorklet vi tett inntil det. Men det var så mye strøm at det ble litt slitsomt og jeg fikk krampe i vristen hele tiden. Men det var masse, fine fisk i fantastiske farger. I dag dro vi på den andre siden av revet hvor det er mye dypere vann, men likevel utrolig klart.

Det var så mange lekre koraller i forskjellige varianter og farger, og det kuleste av alt i dag var at vi så en Nurse Shark. I begynnelsen lå den mellom noen koraller og slappet av, men så tror vi den ble litt lei av at gutta dykket ned for å se på den, så den begynte å bevege på seg. Da syntes jeg det ble litt skummelt, fordi vi virkelig kunne se at det var en hai med den typiske haifinnen og det typiske hodet. Den var ganske stor, ca. to meter lang.

Jeg fikk etter en liten stund krampe i foten igjen og svømte til jolla, mens kjærestenmin og de andre fortsatte. Han lurte på hvor de andre var, og tittet litt rundt seg. Så oppdaget han hai nummer to som svømte i sirkler under ham. Han syntes det var litt skummelt, men også litt av et kick. De andre så totalt fire haier.

Union Island og Grenada

På vei sydover stoppet vi på Union Island for å sjekke ut av landet. Dette skulle gjøres på flyplassen, som er den minste jeg har sett. Det er tre skranker for tre forskjellige reisebyråer. Alt er veldig gammeldags. Først gikk jeg til tollvesenet hvor en mann satt ved pulten sin. Han hadde en penn og en stor protokoll. Han skrev for hånd inn i boken sin at vi skulle ut av landet samme dag. Så var det nytt kontor, immigrasjonsmyndighetene. Han satt og nynnet mens jeg satt der og var i godt humør. Det er en fordel på disse byråkratiske kontorene!

Om kvelden var vi på restauranten Lambi, hvor det var konsert med steelband. Jeg har aldri vært på det før, så dette var gøy. For de som ikke kjenner til hva det er så er det et band som spiller på oljefat. Utrolig hvor mange forskjellige toner de får ut av det! Veldig morsomt og så flinke som de var!

Union Island er forøvrig en bitteliten øy som du kan komme til med fly, og de som bor her ei Kjempekoselige.

Sightseeing på Grenada

På Grenada var vi på en fire timers rundtur. Øya er veldig frodig, med jungel og mange fargerike blomster. Vi kjørte forbi romfabrikken som ble veldig skadet i orkanen «Ivan». Guiden tror de vil starte med guidete turer dit igjen om et års tid. I løpet av ti måneder ble Grenada og nabo øya Carriacou rammet av to orkaner, «Ivan» med styrke fem og «Emily» med styrke en.

Videre gikk turen til en sjokoladebønne-plantasje som ikke var i drift. Her fikk vi et foredrag om forskjellige krydder som dyrkes på øya. Vi var langt oppe i fjellet, og stoppet på en bar for å få noe å drikke. Plutselig kom det en ape som hoppet på bardisken. Jeg spurte bartenderen om den var hennes og det var den ikke. Men den var veldig glad i fruktkarameller og fikk faktisk en del av bartenderen og av oss. Vi matet den og da rev den karamellen ut av hånden vår. Den var flink til å skrelle karamellen ut av papiret. Jeg tror vi alle ble begeistret.

Øyene i Venezuela

Etter et par dager på anker på Isla Margarita kom vi oss av gårde. Besøket vårt hadde lyst til å oppleve Los Roques som vi hadde skrytt veldig av. Og siden det er et stykke fra Margarita så tok vi de med på et reisebyrå slik at de kunne kjøpe flybillett fra Grand Rock, «hovedstaden» der, tilbake til Caracas.

Neste stopp ble på Isla Tortuga og her var det vakkert. I bukten Cayo Herradura møtte vi tre norske seilbåter. Tiden gikk med til tur på den lange hvite sandstranden, plukking av skjell og bading. En av dagene vi var der, kjøpte vi hummer, tre kilo til ca. 300 kroner.

Neste stopp var på Los Roches, Cayo de Agua. På vei til revet hadde vi en stor skilpadde som svømte foran båten. Det var mye sand i vannet og derfor dårlig sikt for å snorkle, men jeg så noen fantastiske og store papegøyefisker i flere farger.

Vi fant en aldeles nydelig konkylie med den levende muskelen inni. På utsiden var konkylien stygg og slimete, men i åpningen var den oransje som gikk over i rosa og den var veldig blank og fin. Etter å ha beundret den en stund, slapp vi den uti vannet igjen.

Etter noen flotte dager på de forskjellige øyene på Los Roches måtte vi tilbake til Grand Rock, siden besøket vårt skulle ta fly derfra til Caracas.

Noen praktiske tips ved besøk i Venezuela

- Ta med norsk - spansk, spansk -norsk ordbok til.

- Vær obs på lommetyver etter mørkets frembrudd

- På Isla Margarita kan man kjøpe rimelige, flotte, og ikke minst ekte perler.

- Både i Karibia og Venezuela kan du bruke Euro og US Dollars. Det er forbudt å veksle penger på gaten i Venezuela, dette skal gjøres i banken. Det er strenge straffer for brudd på dette.

- De ytre øyene i Venezuela er fantastiske og trygge. I tillegg er det ikke så mange turister der.