MIDDELHAVET: Hellas er fortsatt populært blant nordmenn. Her fra innseiling til Poros ©Linn Krogh Hansen.
BOLTREPLASS: Katamaranferie på Seychellene med en Belize 53 ©Linn Krogh Hansen.
KUN KATT: Sunsail/Moorings leier kun ut katamaraner på Seychellene.©Linn Krogh Hansen.
ØKER: Katamaran er ideelt over de grunne korallrevene i Belize.©Linn Krogh Hansen.

Tommelen opp for chartermarkedet

Rimelige flyreiser, finanskrise og flere eksotiske destinasjoner gir vekst i utleiemarkedet for seilbåter.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Dream Yacht Charter er verdens nest største charterselskap med 600 båter totalt. Foto: Vernicos/Blue Cup, Hellas 2013.

Mens færre avventer kjøp av egen seilbåt i usikre tider, opplever det internasjonale chartermarkedet økende etterspørsel. Av det totale chartermarkedet består 90 prosent av bareboat-utleie, det vil si utleie av selve båten, uten skipper og annet mannskap. De øvrige 10 prosentene fordeles mellom forskjellige typer charterleie av båt med skipper og diverse mannskap/kokk/vertinner om bord.

Ifølge markedsjef i Moorings/Sunsail, Emmanuel Allot, finnes det i dag mellom 15 000 og 1800 bareboat- seilbåter til utleie via profesjonelle aktører, skriver det internasjonale båtmagasinet Ibi-News

Da har man ikke regnet med båter som leies ut privat av privatpersoner eller firmaer som driver egne former for utleie av egne båter.

Moorings/ Sunsail er verdens desidert største utleiefirma av båter, og disponerer alene  1100 båter. På andre plass følger Dream Yacht Charter med 600 båter på verdensbasis, fulgt av greske Kiriakoulis (400), tyske VPM Bestsail (350) og svenske Navigare Yachting (180).

TIlbudene fra de ovennevnte selskapene og flere kan bookes via nettsiden til Sea-Travel, som har samlet alle tilgjengelige charterbåter under én og samme søkemonitor.

Ifølge ibinews er likevel over 70 prosent av markedet båter som leies ut via et av de rundt 350 mellomstore og mindre selskapene, som har en en flåte på mellom 4 og 100 båter til utleie.

– De små selskapene er ofte mindre, familiedrevne firmaer, bestående av tidligere profesjonelle seilere eller folk med lidenskap for seiling, påpeker Olivier Albahary, leder for Globe Sailor. Albahary har sammenliknet priser fra mellom 800 utleieselskaper over hele verden, og ser en tendens til at de mindre selskapene holder båtene i bedre stand. Båtene i denne kategorien ansees som mer enn bare et middel til inntekt for sien seilglade eiere.

Båtene er enten selskapets egne, eller eies av privatpersoner som leaser ut båten til selskapet i form av Yacht Managements-avtaler.

EKSOTISK: Belize er fortsatt urørt farvann for de fleste. ©Linn Krogh Hansen.

Kopierte bilbransjen

Selv om finanskrisen har ført til at flere dropper å kjøpe egen båt, og heller tyr til leie båt de ukene de ferierer, har medaljen sin bakside. Nedgangstidene har gjort det vanskelig for utleieselskapene å fornye flåtene, og har dermed tydd til allerede eksisterende båter.

Men en 5-7 år gammel båt trenger mer vedlikehold enn en helt ny, og dette koster også penger. Manglende opprettholdelse av standard tvinger utleieprisene ned, og inntektene går ned.

– For å snu denne negative trenden måtte noe gjøres, sier Bonin i Bénéteua-gruppen. Resultatet ble å hjelpe selskapene med en form for leasing-finansiering som er hentet fra “B2B”-modellen i bilbransjen. Båter ble solgt til selskaper som leier/leaser ut til privatpersoner, og inntekten fra dette dekker kostnader til vedlikehold og drift. Selskapet sitter da igjen med en liten profitt, og båten selges etter endt avtaleperiode til privatmarkedet som bruktbåt.

Blant dem som har hatt sterk medvind siden oppstarten for 14 år siden er Dream Yacht Charter Salgsjef Olivier Albahary forteller om en økning på mellom 5 og 8 prosent per år. I tillegg kommer 2 og 3 prosent økning i utleiepriser.

VERDENSLEDENDE: Sunsail/Moorings er verdens klart største aktør innen charterturisme med seilbåt.©Linn Krogh Hansen/Siri Karlsnes.

Flere velger katamaraner

Frédéric Bonin, kay account manager i Bareboat-flåten i Bénéteau-gruppen, sier til ibinews at de mest populære størrelsene er 30-55 fots for enskrogsbåter, og 40-50 fot for katamaraner. Inntektsmessig er det mest å tjene jo større båten er, ettersom kostnadene for deler, innsjekk og utsjekk, havneplass etc ikke utgjør noen stor forskjell fra en liten til en større båt. Gjennomsnittstørrelsen for utleiebåter er på vei opp, og først idet båten passerer ca13 meter blir prisen markant høyere, ifølge ibinews´kilder.

– I dag utgjør katamaraner ca 19 prosent av charterflåten til Bénéteau. Men vi tror dette vil øke til ca 35 prosent innen 2020, sier Bonin. Større plass, mindre krenging, høyere komfort gjør at stadig flere velger katamaraner.

Når det gjelder markedsledene Moorings/Sunsail utgjør katamaranene allerede halvparten av den totale flåten, men fordelingen varierer fra sted til sted.

På Seychellene er andelen 100 prosent, det vil si at det kun er mulig å leie en flerskrogsbåt hvis man vil på seilferie via Moorings/Sunsail i dette området.

I Middelhavet utgjør andelen katamaraner 60 prosent.