Vi er ikke alene i havna på Longyearbyen
Stuert og kokk Christian Ferner
Knut Frederik Horn og skipper Wihelm Munthe-Kaas

Seilas på langtur

Langtursseileren Wilhelm Munthe-Kaas la nylig ut på fire måneders ekspedisjon fra Svolvær via Svalbard, Island, Grønland og Canada til Oslo. Seilas blir med på en av etappene.

Publisert Sist oppdatert

40 foteren «Iolaire» ligger nå i Longyearbyen og er klar for den andre etappen på årets sommerseiltur for Oslo-arkitekten Wilhelm Munthe-Kaas som startet i Svolvær 20 mai og avsluttes i Oslo rundt 15. september. Da har 20 forskjellige seilere vært med på de syv etappene.

1. Svolvær-Longyearbyen, 850 nm,

2. Longyearbyen-Isafjördur (Island), 950 nm,

3. Isafjördur-Nuuk (Grønland), 1150 nm 

4. Nuuk-Baffin Island (Canada)-Narssaq (Grønland) 1650 nm

5. Narssaq-Reykjavik 1050 nm

6. Reykjavik-Torshavn (Færøyene) 500 nm

7. Torshavn-Lerwick (Shetland)-Oslo 700 nm

Skipper Wilhelm Munthe-Kaas, Christian Ferner, Knut Frederik Horn og Mikkel Thommessen seiler den andre etappen og laget er nå samlet i Longyearbyen og venter på klarsignal fra metereologen som skal gi værruting for hele seilasen. Han melder om lavtrykk de første dagene og GO først mandag til uken. Da regner han imidlertid med bra forhold og fin bør direkte mot Island som man ligger an til å nå etter ca. en ukes seilas.

Underveis skal seilerne foreta flere vitenskapelige målinger for ulike miljøorganisasjoner. Ved help av avanserte måleinstrumenter som settes i havet skal man registrere plankton, storskala- og mikroplast og data blir overført via satelitt fra utlagte bøyer til forskere. I tilegg skal seilerme rapportere visuelle observasjoner av sjøfugl, sjøpatterdyr og isbjørn.

«Iolaires» detalkelse i disse prosjektene er imøtesett med stor entusiasme ettersom området der båten skal seile, særlig på den kommende etappen fra Svalbard til Island er svært lite trafikkert.

«Iolaire» er en tomastet ketch bygget i stål av Limimetaali OY i Finland. Interiøret er bygget hos Nautor og båten er konstruert av P-O Blomquist.

LOA 12 m

Bredde 3.60 m

Dypg 1.90 m

Deplasement 12 tonn

Seilareale 72 kvm fordelt på fokk, stagseil, storseil og mesan. Båten har i tillegg gennaker.