Håndverktradisjonen lever videre.
Flotte detaljer. Dette var nok gårsdagens Tesla.
De tradisjonelle fartøyene blir tatt godt vare på. Det seiles også regatta med dem. Å ha et bra eksemplar er status.
Vindex i tradisjonell stil.
Det er mulig å nyte livet langs vannkanten også.
Det kan blåse på innsjøer også.
Med Aquadukter går kanalene over bilveien. Det gjør det enkelt for båter med mast.
Du slipper å feie oppkjørslen.
Møtende trafikk. Med kun maks 10 km/t så er det mye snekker og trege motorbåter.
Du kan leie en liten tradisjonell båt. Slike ble brukt som en bil brukes i dag.
Seiling i Nederland er noe helt annet.
Kanaler har vært hovedsfartårer opp gjennom tiden. Slik skal det fortsatt være.
Seilbåt i oppkjørselen er ikke et ukjent syn i Nederland.

Seiling på bondeland

Melk, ost, sykkel og seil er hva Friesland kan by på. I Nederland er båtlivet annerledes.

Publisert Sist oppdatert

Nederland er fascinerende. Store landområder er demmet opp, og innsjøene ligger flere meter under havnivå, men i mange tilfeller står kuer å beiter enda lavere, og biler kjører under kanalene.

Latterlige båter

Vi er i Nederland i forbindelse med planlegging av Årets Båt 2016. Det nederlandske båtbladet Waterkampion holder møtet, og har lagt opp til litt kulturopplevelser også. Endelig kan de vise hva de flatbunnete tradisjonelle fartøyene i området er gode for. For særlig raske ser de ikke ut til å være. Uten kjøl, butt baug og med minimal seilingsdybde.

Seiling på grunt vann

Friesland er et område av Nederland øst for den kunstige innsjøen Ijsselmeer. Ijsselmeer har en overflate på 1 100 km² og er Vest-Europas største. Men det er grunt. IJsselmeer er på sitt dypeste utenfor Urk, med en dybde på 5,5 m.

Innsjøen ble til da en enorm dike mellom diket mellom Enkhuizen og Lelystad ble ferdig i 1976. Med diken ble store landområdet frigjort. Diken gjorde det også tryggere for beboerne i Friesland. Det gir et mer stabilt havnivå, og hindrer oversvømmelse. Innsjsøene vi seilte på i Frisland ligger enda lavere enn Ijsselmeer, men seilingsdybden er enda lavere.

Båtliver står sterkt

Alle innsjøene er forbundet med kanaler, og alle ligger på samme nivå. Det er dermed ikke nødvendig med sluser. En del broer er det, som gir begrenset seilingshøyde, men det fleste broer er vippebroer. Båtliver står sterkt i området. Det var med flatbunnete seilbåter transporten foregikk til nyere tid. Båter er prioritet for trafikken, så broene åpnes når det kommer båter, om ikke bussen er på vei.

For å gi mer flyt i trafikken bygges det nå aquadukter hvor biler kjører under kanalene. På den måten kan veitransport møte vanntransport, og for båter med høy mast.

Enkel seiling

Det er lagt godt til rette for båtlivet. Det finnes ubegrensete muligheter for å legge til langs øyer. Det er også hyggelige byer å besøke. Det er svært begrenset med strøm på vannene, og bølgehøyden blir aldri stor. Båtlivet er enkelt i Friesland. Det er vel derfor det er så stort.

Det er en kraftig fartsbegrensning for området. Farten kan maksimalt være 10 km/t. Grunnen er å hindre bølger som kan vaske ut demningene.

Uten kjøl

De merkelige tradisjonelle båtene for området er godt utviklet seilforholdene. På grunn av høyt volum, så flyter de høyt på vannet. Med små bølger gjør det at den butte baugen egentlig er effektiv. Stor bredde gir større skrogstabilitet. Det kreves, fordi det er ingen kjøl på disse båtene. Kun lasten er med som ballast.

Det hender at båtene kullseiler. Det fører som regel ikke til noen dramatikk. På grunn av lav seilingsdybde, så vil ikke båten synke dypt. En lekter retter den på plass, og da kan vannet pumpes ut, og båten seile videre.

Kanalsystemet binder sammen en rekke innsjøer i ulike størrelser.