I havets ærend

TIL ANKERS I STORM: Vi lå godt på vårt 33 kg tunge Rocna-anker med 90 meter 10 mm kjetting ute. Det blåste storm med opp mot 60 knop i kastene.
BAUGPLATE: Den ekstra aluminiumplaten og forsterkningen i baugen var tenkt som krok til å kunne trekke båten opp på en strand, men konstruksjonen fungerte også godt i isen.
IS-STAKING: Det tetnet seg til i Nordvestpassasjen og vi måtte stake vekk is for å kunne avansere.
NORDVESTPASSASJEN: Seiling i Nordvestpassasjen innebærer hyppig kontakt med isfjell.

En gammel manns båt

«Aventura» har nå seilt en 10 000 nautisk mil lang jomfrutur. Den har tatt henne fra Arktis til Bahamas og så til Florida, og det er på tide å dele noen tanker om hvorvidt båten og utstyret har levd opp til mine forventninger.

Publisert Sist oppdatert

Har hun fungert like bra til seiling i høye og kalde breddegrader som til cruising i tropene?

Båten ble designet, bygd og utstyrt for en arktisk seilas og har derfor fått en rekke spesialtilpasninger basert på min erfaring fra Antarktis og Svalbard. Uten disse kunne vi fort endt opp med en helt annen historie.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER