Gina Lillemork Nilsen og Lars-Fredrik Moe-Helgesen i «Tamara».
SIKKERHET: ARC har holdt kurs som har vært nyttige.

Klare for ARC 2015

– Det blir et frisk første døgn, forteller Gina Lillemork Nilsen fra Las Palmas.

Publisert Sist oppdatert
ARC: «Tamara», Sun Odyssey 439, er utstyrt med gode seil, og satser på en rask tur over Atlanterhavet.

–  Akkurat nå gjøres de siste detaljene klare før avreise. Dagen har blitt brukt til å pakke båten for tre uker, forteller Nilsen.  Hun mener at de andre norske båtene også er godt forberet for turen. «Tamara» vil fortsette videre ut gjennom Panamakanalen og ut i Stillehavet.

Nok med strøm

Flere av de norske langturbåtene har investert i litiumbatterier før avreise. Det løser mange strømutfordringer. Paret brukte 50 000 kroner på en batteribank på 1000 Ah, noe vi lagde en sak på i Seilas nr. 3 i år.

– Batteriene har så langt fungert utmerket. Vi har hatt den strømmen vi trenger, og solcellepanelenene har gitt nok strøm når vi ligger i havn. Det har gjort at det ikke har vært nødvendig med landstrøm. På sjøen er strømforbruket høyere, så da må vi nok lade litt med motoren av og til, forteller Nilsen.  Båten har en ekstra dynamo på motoren som gjør at batteriene lades med over 200 A. Det gjør at strømforbruket blir dekket med  under 30 minutters motorkjøring per døgn.

 

FIRE: Duoen har blitt fordoblet for krysningen.
START: Det vil blåse kuling ved starten søndag, med retning fra nord-nordøst. Det gir en rask start på veien over Atlanterhavet.